سومین همایش ملی دولت‌پژوهی؛ چه باید کرد؟ راهبردهایی برای فردای ایران , 2021-04-26

عنوان : ( بررسی سیاستگذاری های آموزشی برای کاهش نابرابری تحصیلی )

نویسندگان: مجید فولادیان ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

بی‌سوادی و ناآگاهی مردم از مهم‌ترین مسائل موجود در استان سیستان و بلوچستان است. این مسئله تحت عنوان «ضعف آموزش و فقدان دانش و مهارت» در گزارش سیاستی پیش رو صورت‌بندی شده و بدان پرداخته‌شده است. پس از بیان مقدمه‌ای از موضوع و اشاره به وضعیت توسعه‌نیافته استان به توصیف مسئله و واکاوی ابعاد مختلف آن پرداخته‌شده است. تلاش شده مسئله در سه حوزه آموزش‌های ابتدایی و پایه در مدارس، آموزش عالی و آموزش‌های اجتماعی و توانمندسازی موردبررسی قرار گیرد. در ادامه مسائل موجود در این سه حوزه مورد تبیین قرارگرفته و علل وقوع آن‌ها بیان‌شده است. علل بروز این مسئله عمدتا به عقب ماندگی های فرهنگی و اجتماعی و توسعه نیافتگی در زیرساخت ها باز می گردد و تا حد زیادی ریشه در نگاه غلط سیاستگذاران دارد.با توجه به نرخ پایین باسوادی در استان در سال 1390 (71.6% در برابر میانگین کشوری 84.8%) از یک طرف و میانگین پایین دانشجویان درحال‌تحصیل در استان نسبت به میانگین کشوری، معضل آموزش در استان جدی است. ضمن‌اینکه برآوردها حکایت از 250 هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در استان دارد. کمبود معلم، کمبود مدرسه و فضای آموزشی و نبود زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی بویژه در مناطق دورافتاده و کمتر برخوردار استان، مشهود است. ضعف آموزش، در پایین‌بودن کیفیت آموزش نیز خود را نشان می‌دهد. گفته می‌شود به دلیل نبود افق رشد و پیشرفت، اغلب معلمان جذب‌شده، بعد از مدتی استان را ترک می‌کنند و مناطق کمتر برخوردار استان همواره با کمبود معلم روبرویند. توزیع نامناسب امکانات و فضاهای آموزشی حتی در شهر زاهدان به چشم می‌خورد. ضعف برنامه‌ریزی و در اولویت قرارنگرفتن مناطق محروم استان در تخصیص منابع، موجب شده امکانات و فضاهای آموزشی کافی برای دانش‌آموزان دردسترس نباشد. در این مقاله پس از توصیف و تبیین مسئله و توضیح ابعاد و زوایای گوناگون آن به ارائه گزینه‌های سیاستی به‌عنوان راهکارهای حل مسئله پرداخته‌شده است. سیاست‌های پیشنهادی در هر بخش ارزیابی‌شده و رویکردهای مخالف نیز اظهارشده است. به سیاست‌گذاران پیشنهادشده در حوزه اول اقدام به طراحی و اجرای یک برنامه بلندمدت با نگاه ویژه به‌منظور تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات و نیروی انسانی لازم برای پوشش تمامی کودکان و نوجوانان در سن تحصیل در استان و افزایش کیفیت آموزش نمایند. در حوزه دوم تأسیس واحدهای دانشگاهی علمی کاربردی و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای به شکل هدفمند و همگرا با ظرفیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای استان باید در دستور کار باشد. در حوزه سوم اتخاذ رویکرد اجتماعی و فرهنگی و بهره‌گیری از راهبرد مشارکت و اعتماد به‌جای نگاه امنیتی و سیاسی به مدیران توصیه‌شده است.در پایان نیز ضمن جمع‌بندی بر ضرورت اقدام عملی برای حل مسئله تأکید شده و خطوط راهنما در اجرای سیاست‌ها ترسیم گردیده است.

کلمات کلیدی

, نابرابری, آموزش, فقر, سیاستگذاری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1084685,
author = {فولادیان, مجید},
title = {بررسی سیاستگذاری های آموزشی برای کاهش نابرابری تحصیلی},
booktitle = {سومین همایش ملی دولت‌پژوهی؛ چه باید کرد؟ راهبردهایی برای فردای ایران},
year = {2021},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {نابرابری، آموزش، فقر، سیاستگذاری},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی سیاستگذاری های آموزشی برای کاهش نابرابری تحصیلی
%A فولادیان, مجید
%J سومین همایش ملی دولت‌پژوهی؛ چه باید کرد؟ راهبردهایی برای فردای ایران
%D 2021

[Download]