عنوان : ( مقایسهٔ تأثیر سطح تجربه و بازی هدفمند بر مهارتهای ادراکی-حرکتی درشت دختران ۴تا۶ سال )
نویسندگان: زهرا منصور جوزان , حمید رضا طاهری تربتی , میثم رضایی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
زمینه و هدف: دوران کودکی اولیه دوران حساسی برای توسعهٔ مهارتهای ادراکی-حرکتی است. کودکانی فاقد مهارتهای ادراکی-حرکتی هستند که بیشتر احتمال شکست در حوزهٔ حرکتی و احتمال مشارکتنکردن در ورزش و بازیهای دوران کودکی و نوجوانی را دارند. مطالعات در میان کودکان پیشدبستانی، سطوح ضعیف مهارتهای ادراکی-حرکتی را گزارش میکند. هدف پژوهش حاضر، مقایسهٔ تأثیر سطح تجربه و بازی هدفمند بر مهارتهای ادراکی-حرکتی درشت کودکان ۴تا۶ سال بود. روشبررسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و علیمقایسهای با طرح تحقیق پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعهٔ آماری پژوهش را کودکان دختر ۴تا۶ سال شرکتکننده در کلاسهای آموزشی مهد و پیشدبستانی در سال ۹۷-۱۳۹۶ تشکیل دادند. جهت انتخاب نمونهها با مراجعه به مهدکودکهای سطح شهر مشهد تعداد ۱۸۰ نفر از دخترانی انتخاب شدند که در خانوادههای دوفرزندی، فرزند اول بودند. سپس از آنها آزمون تبحر حرکتی برونینکس-اوزرتسکی ویرایش دوم (BOT-2) جهت سنجش مهارتهای حرکتی درشت گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در نرمافزار SPSS نسخهٔ ۲۲، آزمونهای کولموگروفاسمیرنوف و تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی بنفرونی برای مقایسهٔ چند گروه بهکار رفت. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که در هر سه ردهٔ سنی چهار و پنج و ششساله در کنار مربی با تجربه، آموزش هدفمند میتواند تأثیر معناداری بر افزایش مهارتهای ادراکی حرکت درشت کودکان داشته باشد (۰٫۰۱>p). بهعلاوه درصورت بیتجربهبودن مربی، وجود آموزشی هدفمند بهتنهایی میتواند در این خصوص مؤثر باشد (۰٫۰۱>p). نتیجهگیری: مراکز پیشدبستانی و مراقبت از کودکان نویدبخش کلیدی برای اجرای برنامههای مهارتهای ادراکی-حرکتی هستند. نتایج بر نیاز به فراهمآوردن فرصتهای ساختاری برای تسهیل یادگیری مهارتهای ادراکی-حرکتی کودکان تأکید میکند که ممکن است شامل ارائهٔ بازیهای جداگانه و تجهیزات و فضاها باشد. تسلط بر مهارتهای ادراکی-حرکتی در کودکان پیشدبستانی بسیار کم است و اهمیت برنامههای مداخلهای اولیه را نشان میدهد.
کلمات کلیدی
, واژههای کلیدی: برنامهٔ آموزشی پیش از مدرسه, کودکان, مهارتهای ادراکی-حرکتی, مهارتهای حرکتی درشت.@article{paperid:1084889,
author = {زهرا منصور جوزان and طاهری تربتی, حمید رضا and میثم رضایی},
title = {مقایسهٔ تأثیر سطح تجربه و بازی هدفمند بر مهارتهای ادراکی-حرکتی درشت دختران ۴تا۶ سال},
journal = {مطالعات ناتوانی},
year = {2020},
volume = {10},
number = {1},
month = {April},
issn = {۲۳۲۲-۲۸۴۰},
pages = {129--129},
numpages = {0},
keywords = {واژههای کلیدی: برنامهٔ آموزشی پیش از مدرسه، کودکان، مهارتهای ادراکی-حرکتی، مهارتهای حرکتی درشت.},
}
%0 Journal Article
%T مقایسهٔ تأثیر سطح تجربه و بازی هدفمند بر مهارتهای ادراکی-حرکتی درشت دختران ۴تا۶ سال
%A زهرا منصور جوزان
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A میثم رضایی
%J مطالعات ناتوانی
%@ ۲۳۲۲-۲۸۴۰
%D 2020