برنامه ریزی و آمایش فضا, دوره (2), شماره (25), سال (2021-7) , صفحات (121-141)

عنوان : ( بررسی نقش پیشران‌های کلیدی در تغییرات کاربری زمین و تحولات فضایی شهر با رویکرد آینده‌پژوهی (مورد مطالعه: منطقه دوازده شهر تهران ) )

نویسندگان: مرتضی آذری , زهره فنی , لطفعلی کوزه گر , جمیله توکلی نیا , اکبر حیدری تاشه کبود ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت براساس روش جدید علم آینده پژوهی، تحلیلی ساختاری است که با ترکیبی از مدل های کمی و کیفی انجام گرفته است. لذا، با توجه به ماهیت این پژوهش، گردآوری اطلاعات در بخش توصیفی، از طریق مطالعه اسناد کتابخانه ای و در بخش تحلیل از تشکیل ماتریس­های متقاطع و متعادل به وسیلۀ نرم­افزار Micmac ، تبیین نیروهای پیشران کلیدی به همراه تحلیل رویکردهای سناریونگاری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 40 نفر از مختصصان و کارشناسان حوزه برنامه­ریزی شهری می باشند که از طریق نمونه­گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. طبق نتایج حاصل از میان 72 عامل کلیدی «مصرف­گرایی در تحولات کاربری اراضی شهری»، «قوانین مالیات بر زمین»، «نظارت بر ساخت­و­ساز»، «گروه‌ها و طبقات اجتماعی در تحولات کاربری اراضی شهری»، «مجوزهای ساخت­وساز غیرکارشناسی»، «مشارکت و همکاری در تحولات کاربری اراضی شهری»، «اقتصاد غیرمولد رانتی»، «تجاری­سازی زمین شهری» مهم ترین عوامل کلیدی موثر در برنامه­ریزی کاربری زمین و تحولات آن در منطقه 12 شهر تهران محسوب می شوند. مطلوب­ترین سناریو، سناریوی شماره یک پیشنهاد شد که مبتنی بر موفقیت سیاست‌گذاری شهری در ساماندهی کاربری اراضی، برنامه­ی هوشمندسازی، ارزش­گذاری فضایی، حل مسایل سیاست‌گذاری- قانون‌گذاری و مجوز تراکم­‌فروشی در وضعیت مطلوب است.

کلمات کلیدی

, تحولات فضایی|برنامه‌ریزی زمین شهری|رویکرد آینده‌پژوهی|سناریو ویزارد|کلانشهر تهران ,
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1085678,
author = {مرتضی آذری and زهره فنی and لطفعلی کوزه گر and جمیله توکلی نیا and حیدری تاشه کبود, اکبر},
title = {بررسی نقش پیشران‌های کلیدی در تغییرات کاربری زمین و تحولات فضایی شهر با رویکرد آینده‌پژوهی (مورد مطالعه: منطقه دوازده شهر تهران )},
journal = {برنامه ریزی و آمایش فضا},
year = {2021},
volume = {2},
number = {25},
month = {July},
issn = {1605-9689},
pages = {121--141},
numpages = {20},
keywords = {تحولات فضایی|برنامه‌ریزی زمین شهری|رویکرد آینده‌پژوهی|سناریو ویزارد|کلانشهر تهران ،},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی نقش پیشران‌های کلیدی در تغییرات کاربری زمین و تحولات فضایی شهر با رویکرد آینده‌پژوهی (مورد مطالعه: منطقه دوازده شهر تهران )
%A مرتضی آذری
%A زهره فنی
%A لطفعلی کوزه گر
%A جمیله توکلی نیا
%A حیدری تاشه کبود, اکبر
%J برنامه ریزی و آمایش فضا
%@ 1605-9689
%D 2021

[Download]