مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه, دوره (1399), شماره (4), سال (2021-1) , صفحات (260-274)

عنوان : ( بازپژوهی رویکرد جامعه مدار به عدالت ترمیمی از منظر مداخله جامعه محلی (با تاکید بر الگوی سیاستگذاری تقنینی ایران) )

نویسندگان: سیدحسین حسینی , پریزاد کاوسی خسرقی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

یکی از اصول بنیادین گرایش به عدالت ترمیمی، لزوم مشارکت جمعی کنشگران انحراف در حل و فصل اختلافات اجتماعی است. از این‌ رو، رویکرد جامعه‌مدار به عدالت ترمیمی مستلزم مداخله نهاد جامعه محلی به مثابه یکی از ارکان اختلاف اجتماعی و کیفری است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که با توجه به مبانی‌ نظری‌‌-علّی ضرورت مداخله این نهاد اجتماعی در برنامه‌های‌ عدالت‌ ترمیمی، الگوهای فرهنگی- اجتماعی و سیاستگذاری حقوقی ایران تا چه میزان مشارکت فعال جامعه محلی را به رسمیت شناخته است. این مقاله با روش توصیفی‌- تحلیلی و با شیوه گردآوری اسنادی، ضرورت پاسخ‌گویی اجتماعی متقابل نهاد جامعه محلی در حل و فصل اختلافات را تبیین نموده و انواع محدودیت‌های اجتماعی- فرهنگی، ساختاری و حقوقی سیاستگذاری مشارکتی در رویکرد ترمیمی به عدالت را مورد بررسی قرار می‌دهد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که سازوکارهای راهبرد ترمیمی جامعه‌محور در الگوی سیاستگذاری ایرانی نهادینه نشده و با توجه به موانع چندوجهی امکان مشارکت فعال جامعه محلی در بطن فرایند ترمیمی وجود ندارد. از این رو، در راستای رفع این محدودیت‌ها و تسهیل امکان مداخله اجتماع در روش‌های ترمیمی، اصلاح الگوی سیاستگذاری حقوقی ایران با پیش‌بینی سایرگونه‌های ترمیمی گفتگومحور از جمله نشست‌های خانوادگی‌ از یک سو و تعدیل برخی اصول عدالت ترمیمی از جمله مشارکت اختیاری و تناسب کنش و واکنش اجتماعی از سوی دیگر ضروری به نظر‌ می‌رسد.

کلمات کلیدی

, عدالت ترمیمی , سیاستگذاری , رویکرد جامعه‌محور , جامعه ‌محلی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1086965,
author = {حسینی, سیدحسین and کاوسی خسرقی, پریزاد},
title = {بازپژوهی رویکرد جامعه مدار به عدالت ترمیمی از منظر مداخله جامعه محلی (با تاکید بر الگوی سیاستگذاری تقنینی ایران)},
journal = {مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه},
year = {2021},
volume = {1399},
number = {4},
month = {January},
issn = {2538-2039},
pages = {260--274},
numpages = {14},
keywords = {عدالت ترمیمی ، سیاستگذاری ، رویکرد جامعه‌محور ، جامعه ‌محلی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بازپژوهی رویکرد جامعه مدار به عدالت ترمیمی از منظر مداخله جامعه محلی (با تاکید بر الگوی سیاستگذاری تقنینی ایران)
%A حسینی, سیدحسین
%A کاوسی خسرقی, پریزاد
%J مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه
%@ 2538-2039
%D 2021

[Download]