عنوان : ( دادهکاوی رفتار خریداران مواد غذایی (مورد مطالعه: شهر مشهد) )
نویسندگان: ناصر شاه نوشی فروشانی , علی فیروز زارع , میترا ژاله رجبی ,چکیده
شناخت عاملهای اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر رفتار خرید مواد غذایی شهروندان از جهات مختلف از جمله برنامهریزی برای ارتقای رفاه خریداران، هدایت رفتار خرید آتی، هدایت راهبردها و برنامههای تولید و بازاریابی و به تبع آن کاهش هزینههای مازاد و غیرضروری در این مرحلههای، جلوگیری از هدررفت منبعهای ارزشمند محیطزیستی و منابع طبیعی، کاهش حجم پسماندهای مواد غذایی و کاهش هزینههای بلندمدت درمان، دارای اهمیت بسزایی است. در این راستا این پژوهش تلاش کرد با بهرهگیری از دانش دادهکاوی و الگوریتم C4.5 درخت تصمیم و استفاده از دادهها و اطلاعات 222 خریدار شهر مشهد، الگوریتمهای تصمیمسازی خریداران در زمینه انتخاب سلامت، قیمت و طعم مواد غذایی به عنوان اولویت نخست ایشان در هنگام خرید این محصولات را بررسی و ارزیابی کند. نتایج این پژوهش نشان داد که متغیر سن خریداران مهمترین متغیری است که میتواند بر رفتار خریداران در انتخاب مواد غذایی مؤثر باشد. متغیرهای دیگری نیز در سطحهای بعدی بر انتخاب سلامت، قیمت یا طعم ماده غذایی به عنوان اولویت نخست خریداران مواد غذایی مؤثرند که از آن جمله میتوان به متغیرهای درآمد خانوار، جنسیت و تحصیلات خریدار و شمار اعضای خانوار اشاره کرد که در طراحی راهبردها و برنامه های بازاریابی محصولها و فرآوردههای غذایی و همچنین تدوین راهبردهای سلامت توسط متولیان امر، بایستی مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی
, درخت تصمیم, الگوریتم C4.5 , داده کاوی, معیار انتخاب.@article{paperid:1087013,
author = {شاه نوشی فروشانی, ناصر and فیروز زارع, علی and میترا ژاله رجبی},
title = {دادهکاوی رفتار خریداران مواد غذایی (مورد مطالعه: شهر مشهد)},
journal = {اقتصاد کشاورزی و توسعه},
year = {2020},
volume = {14},
number = {3},
month = {November},
issn = {1022-4211},
pages = {1--25},
numpages = {24},
keywords = {درخت تصمیم، الگوریتم C4.5 ، داده کاوی، معیار انتخاب.},
}
%0 Journal Article
%T دادهکاوی رفتار خریداران مواد غذایی (مورد مطالعه: شهر مشهد)
%A شاه نوشی فروشانی, ناصر
%A فیروز زارع, علی
%A میترا ژاله رجبی
%J اقتصاد کشاورزی و توسعه
%@ 1022-4211
%D 2020