ادیان و عرفان, دوره (57), شماره (2), سال (2021-12) , صفحات (56-67)

عنوان : ( معنی شناسی شناختی عدم در معارف بهاءولد )

نویسندگان: نگار عضوامینیان , ابوالقاسم قوام , علی اشرف امامی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

انسان‌ها برای درک بهتر مفاهیم انتزاعی طرحواره‌ای را در ذهن خود شکل می‌دهند. این طرحواره‌ها ساخت های مفهومی هستند و حاصل تجربه‌ای است که انسان از محیط پیرامون خود کسب می‌کند. یکی از این مفاهیم انتزاعی که بهاءولد سعی در عینی‌سازی آن داشته مفهوم عدم است. عدم در عرفان اسلامی به معنی نیستی مطلق نیست. به همین دلیل تصاویر فراوانی از عدم توسط عارفان ارائه شده است. بهاءولد نیز هنگامی که از تجربه‌های عرفانی و مکاشفات خود سخن می‌گوید، مفهوم انتزاعی عدم را با زبان انگاره و طرحواره‌های تصویری متعددی بیان می‌کند. نگارندگان در این مقاله با رویکرد شناختی به بررسی طرحواره‌های تصویری عدم در معارف پرداخته‌اند. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است و براساس داده‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت: هریک از طرحواره‌های ادغام، تکرار، مقیاس، فرایند، شیء، قدرتی، انطباق، حرکتی، ارتباط، شکافت و تماس به نوعی می‌تواند مفهوم عدم را در قالب پدیده‌ای عینی قابل درک نماید. همچنین طرحواره حجمی بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است؛ زیرا بهاء معتقد است که همه چیز از درون عدم پا به عرصه هستی می‌گذارد درواقع عدم مکانی است که کائنات از غیب به ظهور می‌رسند.

کلمات کلیدی

, \\\\\\\\\\\\\\\"معنی‌شناسی‌شناختی\\\\\\\\\\\\\\\", \\\\\\\\\\\\\\\"طرحواره‌های تصویری\\\\\\\\\\\\\\\" , \\\\\\\\\\\\\\\"عدم \\\\\\\\\\\\\\\", \\\\\\\\\\\\\\\" معارف\\\\\\\\\\\\\\\", \\\\\\\\\\\\\\\"بهاءولد\\\\\\\\\\\\\\\"
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1087478,
author = {عضوامینیان, نگار and قوام, ابوالقاسم and اشرف امامی, علی},
title = {معنی شناسی شناختی عدم در معارف بهاءولد},
journal = {ادیان و عرفان},
year = {2021},
volume = {57},
number = {2},
month = {December},
issn = {2228-5563},
pages = {56--67},
numpages = {11},
keywords = {\\\\\\\\\\\\\\\"معنی‌شناسی‌شناختی\\\\\\\\\\\\\\\"، \\\\\\\\\\\\\\\"طرحواره‌های تصویری\\\\\\\\\\\\\\\" ، \\\\\\\\\\\\\\\"عدم \\\\\\\\\\\\\\\"، \\\\\\\\\\\\\\\" معارف\\\\\\\\\\\\\\\"، \\\\\\\\\\\\\\\"بهاءولد\\\\\\\\\\\\\\\"},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T معنی شناسی شناختی عدم در معارف بهاءولد
%A عضوامینیان, نگار
%A قوام, ابوالقاسم
%A اشرف امامی, علی
%J ادیان و عرفان
%@ 2228-5563
%D 2021

[Download]