مکانیک سیالات و آیرودینامیک, دوره (9), شماره (2), سال (2021-1) , صفحات (113-124)

عنوان : ( بررسی تجربی اثر سطح بر واماندگی دینامیکی یک پرنده بالزن در حرکت رو به جلو )

نویسندگان: یگانه آذرگون , محمدحسن جوارشکیان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این تحقیق، اثر سطح بر واماندگی دینامیکی یک پرنده ی بالزن ساده و با بال دارای زاویه شکستگی در پرواز رو به جلو توسط روش تجربی بررسی شده است. برای این منظور، ابتدا یک مکانیزم بالزن به همراه تجهیزات نصب در تونل باد طراحی و ساخته شده است. سپس بالزن ساده و بالزن دارای زاویه شکستگی، در فاصله از سطح 1 و 5/1 برابر طول وتر، فرکانس بالزنی3/5 Hz و زاویه حمله های 00 تا 22/50 در تونل باد با سرعت m/s3 مورد آزمایش قرار گرفته اند. همچنین به منظور بررسی تاثیر فرکانس بالزنی و فاصله از سطح بر نیروی برآ، نیروی پیشران و توان مفید، بالزن ساده و شکسته با زاویه حمله صفر، در فاصله از سطح های 1، 1/5 و 2 برابر طول وتر و فرکانس های بالزنی Hz 0، 2، 3/5 و 5 درسرعت m/s3 تست شده است. نتایج نشان می دهند که واماندگی دینامیکی بالزن ساده با کاهش فاصله از سطح، در زاویه حمله کمتری نسبت به بال دارای شکستگی اتفاق می افتد. در کمترین فاصله از سطح (1 برابر طول وتر)، واماندگی بالزن ساده و بالزن با زاویه شکستگی 1070 به ترتیب در 12/50 و 150 رخ داده است. علاوه بر این، بالزن با زاویه شکستگی عملکرد بهتری نسبت به بالزن ساده دارد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با کاهش فاصله از سطح و افزایش فرکانس بالزنی، نیروهای آیرودینامیکی و توان مفید افزایش یافته است.

کلمات کلیدی

, آیرودینامیک تجربی, اثر سطح, واماندگی پرنده بالزن, شکستگی خمشی, پرواز رو به جلو, ریز پرنده