آب و خاک, دوره (35), شماره (5), سال (2021-12) , صفحات (613-625)

عنوان : ( تعیین مهم‌ترین عوامل موثر بر تولید و انتقال رسوبات آبی معلق با استفاده از آزمون گاما و تزیه به مولفه‌های اصلی )

نویسندگان: ابوالفضل مساعدی , الیاس رمضانی پور , منصور مصداقی , مریم تاج بخشیان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

اﻣﺮوزه ﻓﺮﺳﺎﯾﺶﺧﺎک و انتقال رسوبات حاصل از فرسایش علاوه بر کاهش کمیت و کیفیت منابع آب و خاک، مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی را پدید آورده است. در این پژوهش از آمار رسوب معلق 15 حوضه آبخیز با میانگین مساحت 56/175 کیلومتر مربع، میانگین ارتفاع 2089 متر از سطح دریا، میانگین بارش سالیانه 262 میلی‌متر و میانگین دبی سالیانه 58/0 متر مکعب در ثانیه در محدوده‌ شهرستان‌های مشهد و نیشابور به منظور تعیین مهم‌ترین عوامل‌ مؤثر در تولید رسوب و انتقال آن، با استفاده از روش‌های تجزیه به مؤلفه‌های اصلی (PCA) و آزمون گاما (GT) استفاده شد. نتایج حاصل از روش اول نشان داد که پنج مؤلفه اول بیش از 90 درصد تغییرات ایجاد شده را توجیه می‌کنند، و مساحت حوضه و شیب ناخالص آبراهه اصلی از مؤلفه اول، میانگین دبی سالیانه و ضریب پیچان‌رودی آبراهه اصلی از مؤلفه دوم و تراکم زهکشی آبراهه از مؤلفه سوم، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تولید رسوب معلق می‌باشند. درصد حضور هر یک از 12 متغیر مورد بررسی در میان نود ترکیب برتر براساس آزمون گاما نشان داد که پنج پارامتر میانگین دبی سالیانه، طول آبراهه اصلی، مساحت حوضه، میانگین بارش سالیانه و درصد رخنمون سنگ‌های حساس به فرسایش با مجموع 63 درصد حضور در معادلات پیشنهادی به عنوان مهم‌ترین عوامل موثر بر تولید و انتقال رسوب معلق هستند. در نتیجه اگر هدف تهیه مدلی با بیشترین دقت برآورد رسوب معلق باشد، مدل 12 متغیره حاصل از آزمون گاما، و در صورتی‌که هدف تهیه مدلی با کم‌ترین متغیر ورودی باشد، مدل 5 متغیره حاصل از روش تجزیه به مؤلفه‌های اصلی به منظور برآورد رسوبات آبی معلق پیشنهاد می‌گردد. علاوه بر این، اگر هدف تهیه مدلی با کم‌ترین متغیر ورودی و دسترسی و محاسبه راحت آن‌ها و برآورد اولیه رسوبات معلق باشد، مدل دو متغیره (بر اساس عوامل مساحت حوضه و شیب ناخالص آبراهه اصلی) حاصل از روش تجزیه به مؤلفه‌های اصلی پیشنهاد می‌گردد.

کلمات کلیدی

, آزمون گاما, بارش سالیانه, تجزیه به مؤلفه‌های اصلی, رسوب معلق
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1087889,
author = {مساعدی, ابوالفضل and رمضانی پور, الیاس and منصور مصداقی and تاج بخشیان, مریم},
title = {تعیین مهم‌ترین عوامل موثر بر تولید و انتقال رسوبات آبی معلق با استفاده از آزمون گاما و تزیه به مولفه‌های اصلی},
journal = {آب و خاک},
year = {2021},
volume = {35},
number = {5},
month = {December},
issn = {2008-4757},
pages = {613--625},
numpages = {12},
keywords = {آزمون گاما، بارش سالیانه، تجزیه به مؤلفه‌های اصلی، رسوب معلق},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تعیین مهم‌ترین عوامل موثر بر تولید و انتقال رسوبات آبی معلق با استفاده از آزمون گاما و تزیه به مولفه‌های اصلی
%A مساعدی, ابوالفضل
%A رمضانی پور, الیاس
%A منصور مصداقی
%A تاج بخشیان, مریم
%J آب و خاک
%@ 2008-4757
%D 2021

[Download]