عنوان : ( نقد کهنالگویی شهریارنامه براساس نظریۀ یونگ )
نویسندگان: مژگان حسن پور , ابوالقاسم قوام ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
نقد کهنالگویی یکی از رویکردهای مهم نقد آثار ادبی است که به بررسی انواع کهنالگوها در متون ادبی میپردازد. منظومۀ شهریارنامه در زمرۀ متون حماسی پهلوانی پس از شاهنامه است که به سرنوشت شهریار فرزند برزو، اختصاص دارد. در پژوهش حاضر پس از مطالعۀ دقیق شهریارنامه، به استخراج و تحلیل کهنالگوهای برجسته در آن براساس نظریۀ یونگ پرداخته شده است. در این منظومه قهرمان برای رسیدن به فردیت باید موانعی را پشت سر گذارد. او در ابتدا با سایۀ خویش مقابله میکند و قدم در راه سفری دشوار مینهد. در این مسیر، پیری خردمند که راهنمای او برای طی کردن مسیر پرمخاطره است، او را همراهی میکند. نیروهای اهریمنی ازجمله دیوان و اژدها که نمودی از سایه هستند در مسیر سفر او ظاهر میشوند و شهریار به مقابله با آنها میپردازد. او همچنین از مکانهای جادویی و محیرالعقول با موفّقیت عبور میکند. معشوقهای زیبا و فریبنده و نیز زنی جادوگر در این منظومه نمودی از کهنالگوی منفی مادینهروان در قهرمان هستند که شهریار به مقابله با آنها میپردازد. در این منظومه، سیستان را میتوان نمایندۀ خودآگاهی روان دانست که حرکت شهریار از آنجا شروع میشود و او بعد از تجربه کردن فردیت و کمال در سرزمین ناخودآگاهی(هندوستان)، در انتها با پیوستن به خاندان خود به خودآگاهی بازمیگردد و بهاینترتیب پایان دایرۀ فردیت را به آغاز آن پیوند میدهد.
کلمات کلیدی
نقد کهنالگویی شهریارنامه سایه پیر فرزانه مادینهروان@article{paperid:1088689,
author = {حسن پور, مژگان and قوام, ابوالقاسم},
title = {نقد کهنالگویی شهریارنامه براساس نظریۀ یونگ},
journal = {پژوهشنامه ادب حماسی},
year = {2021},
volume = {17},
number = {2},
month = {December},
issn = {2322-5793},
pages = {103--123},
numpages = {20},
keywords = {نقد کهنالگویی شهریارنامه سایه پیر فرزانه مادینهروان},
}
%0 Journal Article
%T نقد کهنالگویی شهریارنامه براساس نظریۀ یونگ
%A حسن پور, مژگان
%A قوام, ابوالقاسم
%J پژوهشنامه ادب حماسی
%@ 2322-5793
%D 2021