سومین کنفرانس ملی شهرسازی و معماری دانش بنیان , 2021-12-16

عنوان : ( بررسی نقش کاربری زمین در کاهش آسیب پذیری در برابر زمین لرزه (نمونه مورد بررسی: محله های مجد شمالی و جنوبی شهر مشهد) )

نویسندگان: حسین معروفی , فیروزه فرهادی , فاطمه سادات قاسم زاده ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

وقوع مخاطرات طبیعی، از جمله زمین لرزه، باعث خسارت های زیادی به زیرساختارهای کالبدی و فیزیکی در منـاطق زلزله زده می شود. بنابراین ضرورت کاهش آسیب پذیری شهرها در برابر این پدیده، به عنوان یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی کالبدی، برنامه ریزی شهری و طراحی شهری محسوب می گردد. در این راستا اولین گام، شناسایی میزان آسیب پذیری اجزا و عناصر شهری و تحلیل و ارزیابی آن می باشد تا بتوان بافت ها و مناطق آسیب پذیر را شناسایی کرد و به ارائه ی راهکارهای علمی و عملی در ارتباط با کاهش اثرات زلزله پرداخت. همچنین ارزیابی نقش کاربری زمین در کاهش میزان آسیب پذیری شهرها در برابر این مخاطرات از ابعاد مختلف، بـه عنوان یکی از عوامل تعیین کننده میزان خطر می تواند به کاهش خسارات کالبدی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از وقوع چنین حوادثی منجر شود. هدف این مقاله بررسی و تحلیل نقش کاربری زمین در کاهش آسیب پذیری در برابر زمین لرزه در محلات مجد شمالی و جنوبی، واقع در بافت میانی مشهد است. روش تحقیق به شیوه توصیفی- تحلیلی می باشد و تدوین معیارهای آسیب پذیری با استفاده از مطالعات کتابخانه ای صورت پذیرفت. داده های مورد نیاز از آمارنامه مشهد و بلوک آماری جی ای اس 1385و1395 و برای تولید نقشه های تحلیلی از نرم افزار GISاستفاده گردید. نتایج حاصله نشان می دهد که میزان آسیب پذیری در محله مجد جنوبی بیشتر از محله مجد شمالی می باشد که نیازمند برنامه ریزی دقیق کاربری زمین برای جلوگیری از تلفات جانی و خسارات مالی در هنگام بروز زمین لرزه می باشد. در نهایت با ارزیابی آسیب پذیری کالبدی و تعیین پهنه های آسیب پذیر، مؤثرترین راهبردهای نیل به ارتقاء کیفیت ایمنی محیط کالبدی دربرابر زمین لرزه در این محلات پیشنهاد می شود.

کلمات کلیدی

, کاربری زمین, زمین لرزه, آسیب پذیری در برابر زمین لرزه, مجد شمالی و جنوبی, مشهد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1088758,
author = {معروفی, حسین and فرهادی, فیروزه and قاسم زاده, فاطمه سادات},
title = {بررسی نقش کاربری زمین در کاهش آسیب پذیری در برابر زمین لرزه (نمونه مورد بررسی: محله های مجد شمالی و جنوبی شهر مشهد)},
booktitle = {سومین کنفرانس ملی شهرسازی و معماری دانش بنیان},
year = {2021},
location = {تهران, ايران},
keywords = {کاربری زمین، زمین لرزه، آسیب پذیری در برابر زمین لرزه، مجد شمالی و جنوبی، مشهد},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی نقش کاربری زمین در کاهش آسیب پذیری در برابر زمین لرزه (نمونه مورد بررسی: محله های مجد شمالی و جنوبی شهر مشهد)
%A معروفی, حسین
%A فرهادی, فیروزه
%A قاسم زاده, فاطمه سادات
%J سومین کنفرانس ملی شهرسازی و معماری دانش بنیان
%D 2021

[Download]