پژوهش های تاریخی ایران و اسلام, دوره (16), شماره (1), سال (2022-3) , صفحات (451-471)

عنوان : ( تاثیر گرایش به مولفه های تمدن غرب در مواهه روشنفکران دوره قاار با پیشینه فرهنگی ایران اسلامی ( مطالعه موردی آراء فتحعلی آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی و میرزا عبدالرحیم طالبوف ) )

نویسندگان: سعیده معینی مهر , هادی وکیلی , علی ناظمیان فرد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مواجهه با تمدن جدید غرب تاثیرات بسزایی در تحولات فکری و فرهنگی جامعه ایران از جمله آراء و دیدگاههای روشنفکران دوره قاجار بر جای گذارد. رویکرد منفی یا کم انگاری روشنفکران این دوره نسبت به پیشینه علمی و فرهنگی ایران دوره اسلامی را می توان از جمله مهمترین این تاثیرات برشمرد. نفی و یا تضعیف هویت فرهنگی که از پیامدهای این رویکرد به شمار می آید، اهمیت پرداختن به چگونگی تاثیرگذاری غرب در این زمینه را فزونی می بخشد. این نوشتار بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به آثار مکتوب به جای مانده از روشنفکرانی چون آخوند زاده، کرمانی و طالبوف به این پرسش پاسخ دهد که مواجهه با غرب از چه طریق توانست بر نوع نگاه روشنفکران این دوره تاثیری منفی گذارد. یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن است که نگاه انحرافی روشنفکران از اصل تمدن غرب از سویی و تاثیرپذیری آنان از برخی مبانی فکری و فرهنگی آن همچون علم جدید، آراء مستشرقین غربی و باستان گرایی از سوی دیگر بیشترین نقش را در این ارتباط داشته است.

کلمات کلیدی

, روشنفکران ایرانی, تمدن اسلامی , تمدن ایرانی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1089335,
author = {معینی مهر, سعیده and وکیلی, هادی and ناظمیان فرد, علی},
title = {تاثیر گرایش به مولفه های تمدن غرب در مواهه روشنفکران دوره قاار با پیشینه فرهنگی ایران اسلامی ( مطالعه موردی آراء فتحعلی آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی و میرزا عبدالرحیم طالبوف )},
journal = {پژوهش های تاریخی ایران و اسلام},
year = {2022},
volume = {16},
number = {1},
month = {March},
issn = {2345-2099},
pages = {451--471},
numpages = {20},
keywords = {روشنفکران ایرانی، تمدن اسلامی ،تمدن ایرانی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تاثیر گرایش به مولفه های تمدن غرب در مواهه روشنفکران دوره قاار با پیشینه فرهنگی ایران اسلامی ( مطالعه موردی آراء فتحعلی آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی و میرزا عبدالرحیم طالبوف )
%A معینی مهر, سعیده
%A وکیلی, هادی
%A ناظمیان فرد, علی
%J پژوهش های تاریخی ایران و اسلام
%@ 2345-2099
%D 2022

[Download]