سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران , 2022-05-10

عنوان : ( پایش شرایط نیاز آبی محصولات کشاورزی با استفاده از داده های سنجش از دور (مطالعه موردی: مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، مشهد) )

نویسندگان: رضا قاسمی , علی عباسی , حسین اعتمادفرد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با توجه به محدودیت منابع آب در دسترس برای اهداف مختلف، بخصوص کشاورزی، مدیریت بهینه منابع آب از اولویتهای اساسی می باشد. با توجه به مصرف حجم عمده آب در بخش کشاورزی، یکی از عوامل مهمی که نقش بسزایی در مدیریت منابع آب حوضه ایفا میکند، استفاده بهینه از آب و افزایش عملکرد به ازای حجم آب مصرفی میباشد. این امر مستلزم پایش پیوسته نیاز آبی محصولات کشت شده و اتخاذ تصمیم مناسب است. در شرایط کمبود داده های زمینی برای این هدف، سنجش از دور ابزار مناسب و کم هزینهای برای برآورد نیاز آبی گیاهان میباشد. در این پژوهش از مدل بیلان انرژی در سطح زمین (سبال) برای تخمین میزان تبخیر و تعرق و نیاز آبی محصولات کشاورزی استفاده شده است. 32تصویر ماهواره های لندست 7و 8و داده های ایستگاه سینوپتیک مشهد در الگوریتم سبال مورد استفاده قرار گرفت تا نیاز و تنش آبی محصولات زراعی و باغی مزرعه نمونه آستان قدس رضوی در سالهای 1398و 1399برآورد گردد. برای استفاده از تمامی تصاویر، تصاویر ابری توسط الگوریتم تجزیه و تحلیل هارمونیک سریهای زمانی (هانتس)، بازسازی شدند. نتایج بدست آمده از مدل سبال با نتایج حاصل از روش پنمن-مانتیث فائو توسط شاخصهای آماری مختلف مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این ارزیابی نشان دهنده کارایی خوب این الگوریتم در این منطقه میباشد.

کلمات کلیدی

, نیاز آبی, سنجش از دور, الگوریتم سبال, لندست 7, لندست 8
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1089542,
author = {قاسمی, رضا and عباسی, علی and اعتمادفرد, حسین},
title = {پایش شرایط نیاز آبی محصولات کشاورزی با استفاده از داده های سنجش از دور (مطالعه موردی: مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، مشهد)},
booktitle = {سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران},
year = {2022},
location = {اصفهان, ايران},
keywords = {نیاز آبی، سنجش از دور، الگوریتم سبال، لندست 7، لندست 8},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T پایش شرایط نیاز آبی محصولات کشاورزی با استفاده از داده های سنجش از دور (مطالعه موردی: مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، مشهد)
%A قاسمی, رضا
%A عباسی, علی
%A اعتمادفرد, حسین
%J سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران
%D 2022

[Download]