مطالعات اسلامی, سال (2001-3) , صفحات (445-465)

عنوان : ( آیین تبلیغ در قرآن کریم و سیره رسول اکرم (ص) )

نویسندگان: عبدالرحیم قنوات ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پرداختن به مفاهیم جامعه‌شناختی تبلیغ در بخش نخست این مقاله، به قصد آشنایی به این مفاهیم و به عنوان مدخلی برای ورود به بحث و بررسی مفهوم تبلیغ در قرآن و سنّت نبوی است. در این مسیر خود به خود امکان تطبیق و مقایسه میان دیدگاههای جامعه‌شناختی تبلیغ با آنچه در اسلام (قرآن و سنت نبوی) در این خصوص مطرح است فراهم می‌شود. اسلام به عنوان یکی از ادیان تبلیغی (Missionary Religons) به این مقوله توجّه خاصی دارد. در آیات متعددی از قرآن- مستقیم و غیرمستقیم - به موضوع تبلیغ، روشها و قوانین حاکم بر آن، گستردگی و محدودیت آن و ... پرداخته شده است.تبلیغ به عنوان وظیفه اصلی رسولان الهی، تبلیغ به عنوان یک وظیفه همگانی، گستردگی شعاع تبلیغ، شیوه‌ها و قوانین حاکم بر روند تبلیغات، استقامت در این راه، و سرانجام محدودیتهای تأثیر تبلیغات، از موضوعات و عناوینی هستند که به تصریح یا تلمیح و اشاره در قرآن مورد بحث قرار گرفته‌اند. بررسی در سیره رسول اکرم (ص) نیز به عنوان اولین و بزرگترین مبلغ اسلام، مطالب قابل‌توجه‌ای در این باره به دست خواهد داد. در این مقاله به دلیل محدودیت، سیره تبلیغی پیامبر (ص) در سه سال اول بعثت، موسوم به سالهای دعوت پنهان مورد بررسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی

, تبلیغ, قرآن کریم, سیره رسول اکرم(ص)
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1089717,
author = {قنوات, عبدالرحیم},
title = {آیین تبلیغ در قرآن کریم و سیره رسول اکرم (ص)},
journal = {مطالعات اسلامی},
year = {2001},
month = {March},
issn = {1010-4992},
pages = {445--465},
numpages = {20},
keywords = {تبلیغ، قرآن کریم، سیره رسول اکرم(ص)},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T آیین تبلیغ در قرآن کریم و سیره رسول اکرم (ص)
%A قنوات, عبدالرحیم
%J مطالعات اسلامی
%@ 1010-4992
%D 2001

[Download]