سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران , 2022-05-10

عنوان : ( استفاده از تکنیک‌های متن‌کاوی برای تحلیل متون فنی: مطالعه موردی، تحلیل محتوای آیین‌نامه بتن آمریکا (ACI 318-08) )

نویسندگان: فاطمه حافظی مقدس , مجتبی مغربی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

برای کنترل کیفیت ساخت‌و‌ساز در هر کشوری تعدادی اسناد فنی الزام‌آور وجود دارد که مبنای طراحی، اجرا و نگهداری می‌باشد. این اسناد به مرور زمان توسعه یافته و دقیق‌تر شده‌اند، به طوری که در آیین‌نامه‌ها برای جزئیات یک ساختمان بندی مرتبط با آن جزء وجود دارد. اسناد فعلی در عین دقیق بودن گاها پیچیده بوده و نیاز به تفسیر دارند. با توجه به ضرورت فرآیند آموزش به مهندسین، در این تحقیق سعی شده است تا با استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی به بررسی محتوای آیین‌نامه‌های اجباری پرداخته شود و ACI 318-08 به عنوان نمونه موردی انتخاب شده است. بدین منظور ابتدا متن سند فوق مورد بررسی اولیه قرار گرفته و واژه‌نامه‌ی کلمات پرکاربرد (کلیدواژه‌ها) ایجاد شد. برای یافتن کلید‌واژه‌ها پس از انجام مراحل پیش‌پردازش، از روش وزن‌دهی TF-IDF استفاده شده است. به منظور ارائه اطلاعات متنی به صورت تصویری (ابرکلمات)، باید روابط بین کلیدواژه‌های شناسایی شده، تعیین شود که این امر با تحلیل شاخص‌های مرکزیت برای کلیدواژه‌ها انجام می‌شود. درنهایت تصویری ارائه شده که در آن ارتباط بین کلمات مهم در هر بخش قابل شناسایی است. نتیجه این تحقیق می‌تواند برای مهندسین جوان مفید باشد و در شناسایی موضوعات مهم حوزه ساخت‌وساز به آن‌ها کمک کند.

کلمات کلیدی

متن‌کاوی; بصری‌سازی متن; استخراج کلمات کلیدی; ابرکلمات; آیین‌نامه بتن آمریکا
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1090062,
author = {حافظی مقدس, فاطمه and مغربی, مجتبی},
title = {استفاده از تکنیک‌های متن‌کاوی برای تحلیل متون فنی: مطالعه موردی، تحلیل محتوای آیین‌نامه بتن آمریکا (ACI 318-08)},
booktitle = {سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران},
year = {2022},
location = {شیراز, ايران},
keywords = {متن‌کاوی; بصری‌سازی متن; استخراج کلمات کلیدی; ابرکلمات; آیین‌نامه بتن آمریکا},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T استفاده از تکنیک‌های متن‌کاوی برای تحلیل متون فنی: مطالعه موردی، تحلیل محتوای آیین‌نامه بتن آمریکا (ACI 318-08)
%A حافظی مقدس, فاطمه
%A مغربی, مجتبی
%J سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران
%D 2022

[Download]