عنوان : ( شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تریحات مصرفکنندگان در انتخاب برن ایرانی و خاری (مورد مطالعه: شهر مشهد) )
نویسندگان: پروین عابدانی قهوه چی , یوسف رمضانی , علی فیروز زارع ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
برنج محصول غذایی بسیار مهمی در تأمین امنیت غذایی خانواده محسوب میشود. در ایران انواع مختلفی از برنج وجود دارد که مصرف کنندگان مختلف انواع مختلف آن را برای مصرف انتخاب میکنند. مصرف کنندگان به دنبال ویژگیهایی هستند که از مصرف برنج مطلوبیت بیشتری به دست آورند. بنابراین پژوهش حاضر تلاش دارد با استفاده از دادههای 384 مصرفکننده برنج در شهر مشهد در سال 1399، که با استفاده از ابزار اندازهگیری پرسشنامه و از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرفکنندگان در انتخاب برنج ایرانی و خارجی، را شناسایی و اولویتبندی نماید. در این راستا، در بخش کیفی این پژوهش پس از شناسایی این عوامل، دیدگاه خبرگان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته مورد بررسی قرار گرفت و هفت عامل اصلی ظاهر محصول، کیفیت، سلامت، قیمت، بسته بندی، توزیع و ترویج در قالب 20 متغیر (عامل فرعی) شناسایی شدند. در بخش تحلیل استنباطی، با استفاده از معادلات ساختاری و آزمون فریدمن هفت عامل اصلی رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد بهترتیب کیفیت، سلامت، ظاهر محصول، بستهبندی، توزیع، قیمت و ترویج بیشترین تأثیر را بر انتخاب مصرفکنندگان برنج ایرانی و خارجی داشته است. بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش در نهایت پیشنهاداتی همچون تمرکز بر تولید محصول سالم، تولید ارقام با شکل ظاهری بهتر پس از پخت، حذف ارز دولتی و برداشته شدن تورش قیمتی برنج خارجی و همچنین تمرکز بر کیفیت به جای هزینه زیاد بر روی تبلیغات، مطرح شده است که میتواند ضمن ارتقاء سطح مطلوبیت مصرفکننده، به بهبود وضعیت تولید برنج، درآمد و اشتغال روستایی کمک نماید.
کلمات کلیدی
ترجیحات مصرف کنندگان آمیخته بازاریابی محصول برنج کشور مبداء@article{paperid:1090322,
author = {عابدانی قهوه چی, پروین and یوسف رمضانی and فیروز زارع, علی},
title = {شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تریحات مصرفکنندگان در انتخاب برن ایرانی و خاری (مورد مطالعه: شهر مشهد)},
journal = {اقتصاد و توسعه کشاورزی},
year = {2022},
volume = {36},
number = {1},
month = {May},
issn = {2008-4722},
pages = {1--15},
numpages = {14},
keywords = {ترجیحات مصرف کنندگان آمیخته بازاریابی محصول برنج کشور مبداء},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تریحات مصرفکنندگان در انتخاب برن ایرانی و خاری (مورد مطالعه: شهر مشهد)
%A عابدانی قهوه چی, پروین
%A یوسف رمضانی
%A فیروز زارع, علی
%J اقتصاد و توسعه کشاورزی
%@ 2008-4722
%D 2022