پژوهش های معماری اسلامی, دوره (10), شماره (2), سال (2022-3)

عنوان : ( Application of Grounded Theory in The Emergence of an Urban Theory: Regeneration of the Central Part of Mashhad )

نویسندگان: ایمان قلندریان گل خطمی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

موضوعات شهرسازی پیچیده و متنوع و زمینه گرا هستند به همین دلیل معمولا در مطالعات شهری، عرصه نظریه پردازی، موضوع بحث برانگیزی می باشد. زیرا غالب نظریاتِ مورد استفاده، برآمده از مطالعات پژوهشگرانِ کشورهای عموما توسعه یافته است و کاربستِ آن ها در شهرهای با ویژگی های کالبدی، اقلیمی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی گوناگون با چالش هایی جدی مواجه می شود. از طرفی فقدان نظریات معتبر و بومی در عرصه شهرسازی خصوصا شهرهای ایرانی-اسلامی و وجود متغیرهای گوناگون و منحصربفرد در این حوزه لزوم بازتعریف و بازاندیشی نظریه های بومی برای شهرهای ایرانی اسلامی را دوچندان می کند. لذا این مطالعه با هدف کاربست روش شناسیِ داده بنیاد در استخراج چارچوب بازآفرینی بخش مرکزی شهر مذهبی مشهد، به منظور پاسخ به سوالِ چگونگی استفاده از روش داده بنیاد برای تدوین چارچوب بازآفرینیِ مناسب، به تشریح فرآیند استفاده از نظریه داده بنیاد می پردازد. برای این مهم از دو روش توصیفی تحلیلی (برای تشریح فرآیند نظریه داده بنیاد) و پیمایشی (به منظور بهره مندی از تجربه عملی در قالب مصاحبه ها) استفاده شده است. این پژوهش به تشریح فرایندی مبتنی بر تعابیر کنشگران اجتماعی می پردازد که برای توصیف و فهم و تدوین چارچوب بازآفرینی بخش مرکزی مشهد، کاربرد داشته و می تواند به شکل روشمند، مدل نظری را از ادراک ذی‌‌نفعان محیط، استخراج ‌‌کند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش داده بنیاد به فهم لایه های زیرینِ موثر بر تغییرات کالبدی، اجتماعی و غیره کمک نموده و برای تولید نظریه لازم است از نظرات ذینفعان گوناگون، بهره برده شود. تحلیل مبتنی بر داده های زمینه ای از منظر ذینفعان، نشان داد که مدیریت شهری برای مداخله در بافت های شهرهای مذهبی لازم است، علاوه، بر توجه به کالبد و فضای عینی، به فضای فکری و عملی نیز در ابعاد شش گانه مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، کالبدی، کارکردی و زیست محیطی توجه نموده و نوسازی در این بافت‌‌ها، حول محور سنت و مذهب تعریف و اصالت یابد. لذا لازم است پیش از اجرای هر طرحی، تاثیر مداخله در این فضاهای سه گانه، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا آسیب های احتمالی به حداقل ممکن برسد.

کلمات کلیدی

, نظریه داده بنیاد, روش شناسی, شهر مذهبی, بخش مرکزی مشهد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1090738,
author = {قلندریان گل خطمی, ایمان},
title = {Application of Grounded Theory in The Emergence of an Urban Theory: Regeneration of the Central Part of Mashhad},
journal = {پژوهش های معماری اسلامی},
year = {2022},
volume = {10},
number = {2},
month = {March},
issn = {۲۳۸۲-۹۸۰X},
keywords = {نظریه داده بنیاد، روش شناسی، شهر مذهبی، بخش مرکزی مشهد},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T Application of Grounded Theory in The Emergence of an Urban Theory: Regeneration of the Central Part of Mashhad
%A قلندریان گل خطمی, ایمان
%J پژوهش های معماری اسلامی
%@ ۲۳۸۲-۹۸۰X
%D 2022

[Download]