آینده پژوهی انقلاب اسلامی, دوره (3), شماره (1), سال (2022-9) , صفحات (41-74)

عنوان : ( آیند‎ۀ زیست اخلاقی ایرانیان در پرتوِ عرفی‌شدن و سکوت: (تحلیل واکنش دانشجویان در مواجهه با امر حجاب در گروه مجازی) )

نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , فاطمه غلامی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

باتوجه‎به اهمیت رعایت حدود الهی، در ابعاد فردی و اجتماعی، پژوهش حاضر به بررسی میزان پای‎بندی دانشجویان به رعایت دستورات دینی و دعوت یکدیگر به پاسداشت ارزش‌ها و دوری از ضدارزش‌ها پرداخته است. این بررسی آینده‎پژوهانه، با رویکرد هنجاری و به روش تحلیل مضمون از نوع شبکه مضامین، با مطالعۀ یک گروه‎ مجازی دانشجویی صورت پذیرفت. محتواهای ارائه‎شده از سوی کاربران مشارکت‎کننده در واکنش به نهی‎ازمنکر بدحجابی، اعم از متن، تصویر، ایموجی، استیکر و گیف، ثبت و مورد تحلیل قرار گرفت. در نتیجه 15 مضمون پایه، به‎دست آمد که بعد از ترکیب و تلخیص در چهار مضمون سازمان‎دهنده «غوغاگری»، «بهانه‎تراشی»، «شمع خاموش» و «سم سکوت» طبقه‎بندی شدند و درنهایت تک‌مضمون فراگیر «جولان باطل» شکل گرفت. رفتارهای یک گروه اقلیت و سکوت اکثریتِ دانشجویان در این گروه مجازی، به‎گونه‌ای رقم خورد که نه‎تنها پدیده بدحجابی تقبیح نشد، بلکه فرد منتقد، مجبور به پاک کردن پیام‌های خود شد. ازاین‎رو، آیندۀ محتمل خبر از عقیم ماندن نهی‌ازمنکرها، افزایش سکوت و بی‌تفاوتی در برابر ضدارزش‎ها، عوض شدن جای منتقد و خطاکار و استبداد رفتاری افراد خطاکار خواهد داد. یافته‌های پژوهش حاضر می‎تواند تلنگری برای مدیران فرهنگی، در جهت توجه به ضریب برخی از تصمیم‎ها، در فضای مجازی و یا در سطح جامعه به‌شمار آید.

کلمات کلیدی

, نهی‎ از منکر, امر به ‎معروف, آینده, عرفی‌ شدن, سکوت, گروه مجازی دانشجویان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1091396,
author = {سعیدی رضوانی, محمود and غلامی, فاطمه},
title = {آیند‎ۀ زیست اخلاقی ایرانیان در پرتوِ عرفی‌شدن و سکوت: (تحلیل واکنش دانشجویان در مواجهه با امر حجاب در گروه مجازی)},
journal = {آینده پژوهی انقلاب اسلامی},
year = {2022},
volume = {3},
number = {1},
month = {September},
issn = {2717-3674},
pages = {41--74},
numpages = {33},
keywords = {نهی‎ از منکر، امر به ‎معروف، آینده، عرفی‌ شدن، سکوت، گروه مجازی دانشجویان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T آیند‎ۀ زیست اخلاقی ایرانیان در پرتوِ عرفی‌شدن و سکوت: (تحلیل واکنش دانشجویان در مواجهه با امر حجاب در گروه مجازی)
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A غلامی, فاطمه
%J آینده پژوهی انقلاب اسلامی
%@ 2717-3674
%D 2022

[Download]