حقوق پزشکی, دوره (16), شماره (57), سال (2022-9) , صفحات (570-585)

عنوان : ( بررسی حق تصویر بیماران در حقوق موضوعه ایران و میزان رعایت آن در انتشار تصاویر بیماران کوید -19 در اخبار رسانه ملی (مطالعه موردی: بخش خبری ساعت 14 شبکه یک سیما) )

نویسندگان: حمیدرضا محمدی , حسین ناصری مقدم ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

زمینه و هدف: با گسترش ارتباطات سلامت، توجه به حق تصویر بیماران در اطلاع‌رسانی‌های رسانه‌ای، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. مقاله حاضر با هدف بررسی حقوقی تصویر بیماران در حقوق موضوعه کشور و اسناد پزشکی و میزان رعایت این حق در خبر 14 شبکه 1 رسانه ملی انجام شده است. روش: در پژوهش حاضر در گام اول با روش توصیفی ـ تحلیلی و به صورت کتابخانه‌ای و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است و در گام دوم به روش تحلیل محتوای کمی و با جمع‌آوری داده‌ها از طریق کدگذاری متون تصویری، میزان نقض حق تصویر را در خبر 14 شبکه یک سیما بررسی شده است. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. یافته‌ها: با اینکه حق تصویر بیماران در حقوق موضوعه کشور و اسناد پزشکی به رسمیت شناخته شده و برای آن ضمانت‌های اجرایی تعریف شده، اما بر اساس نتایج حاصله از آزمون T، میانگین رعایت حق تصویر بیماران کووید-19 در بخش خبری 14 با سطح معناداری (002/0=sig) از سطح آزمون (05/0) کمتر است. بنابراین عدم رعایت حق تصویر بیماران کووید-19 در بخش خبری 14 اثبات شد. نتیجه‌گیری: بر اساس حقوق موضوعه کشور تصویربرداری از بیماران در بیمارستان‌ها و انتشار آن، باید با اجازه بیمار و رییس بیمارستان باشد و نقض این حق، منجر به مسئولیت انتظامی، کیفری و مدنی خواهد شد. از طرفی بررسی بخش خبری 14 شبکه 1 نشان داد در مجموع یک سال پخش اخبار مرتبط با کرونا، در تصاویر اینسرتی، 45 درصد و در مصاحبه‌های خبری، 38 درصد، حق تصویر بیماران در این بخش خبری نقض شده است.

کلمات کلیدی

حق تصویر؛ حریم خصوصی؛ حقوق بیمار؛ اخلاق حرفه ای؛ حقوق عمومی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1091638,
author = {حمیدرضا محمدی and ناصری مقدم, حسین},
title = {بررسی حق تصویر بیماران در حقوق موضوعه ایران و میزان رعایت آن در انتشار تصاویر بیماران کوید -19 در اخبار رسانه ملی (مطالعه موردی: بخش خبری ساعت 14 شبکه یک سیما)},
journal = {حقوق پزشکی},
year = {2022},
volume = {16},
number = {57},
month = {September},
issn = {۲۰۰۸-۴۳۹۰},
pages = {570--585},
numpages = {15},
keywords = {حق تصویر؛ حریم خصوصی؛ حقوق بیمار؛ اخلاق حرفه ای؛ حقوق عمومی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی حق تصویر بیماران در حقوق موضوعه ایران و میزان رعایت آن در انتشار تصاویر بیماران کوید -19 در اخبار رسانه ملی (مطالعه موردی: بخش خبری ساعت 14 شبکه یک سیما)
%A حمیدرضا محمدی
%A ناصری مقدم, حسین
%J حقوق پزشکی
%@ ۲۰۰۸-۴۳۹۰
%D 2022

[Download]