عنوان : ( طراحی و هنجاریابی پرسشنامۀ انرژی معلّم: گامی به سوی فرادلی )
نویسندگان: رضا پیش قدم , شیما ابراهیمی , تقی الابدوانی ,چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامۀ انرژی معلّم در پرتو مفهوم «فرادلی» است. بدینمنظور، ابتدا مدرّسان به 5 دستۀ انرژیآفرین، انرژیافزا، انرژیده، انرژیکاه و انرژیکُش طبقهبندی شدند. سپس براساس آن، مقیاسی متشکل از 30 گویه طراحی شد و جهت سنجش و اعتباریابی آن، با انتشار برخط و نمونهگیری در دسترس، 283 زبانآموز (170 زن و 113 مرد) با ردۀ سنی 15 تا 51 سال به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد بهنظر میرسد این مقیاس به دلیل شباهت گویهها و عدم تمایز سطوح توسّط زبانآموزان از روایی مطلوب را ندارد؛ بنابراین مقیاس به 12 گویه در دو سازۀ کلّی انرژیافزایی و انرژیکاهی تقلیل یافت و مجدد مدلسازی «SEM» اعمال شد که مدل دوم به لحاظ روایی و پایایی در سطح مطلوبی بود. در پایان نتایج مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای پژوهشگران و مدرّسان ارائه شد.
کلمات کلیدی
انرژی معلّم؛ انرژیافزایی؛ انرژیکاهی؛ دغدغهمندی؛ فرادلی@article{paperid:1092032,
author = {پیش قدم, رضا and ابراهیمی, شیما and تقی الابدوانی},
title = {طراحی و هنجاریابی پرسشنامۀ انرژی معلّم: گامی به سوی فرادلی},
journal = {مطالعات زبان و ترجمه},
year = {2022},
month = {October},
issn = {2383-2878},
keywords = {انرژی معلّم؛ انرژیافزایی؛ انرژیکاهی؛ دغدغهمندی؛ فرادلی},
}
%0 Journal Article
%T طراحی و هنجاریابی پرسشنامۀ انرژی معلّم: گامی به سوی فرادلی
%A پیش قدم, رضا
%A ابراهیمی, شیما
%A تقی الابدوانی
%J مطالعات زبان و ترجمه
%@ 2383-2878
%D 2022