عنوان : ( شاخصه های شناخت روایات افتائی از تعلیمی )
نویسندگان: محمدرضا جواهری , محمد حسین موسوی مهر , محمدجواد عنایتی راد , سیدمحمود طباطبائی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
یکی از تقسیمات مطرح شده در ارتباط با روایات، تقسیم آن به روایات افتائی و تعلیمی است، روایات افتائی به روایاتی اطلاق میشود که صرفاً بیان کننده وظیفه فعلی فردِ سؤال کننده است در مقابلِ روایات تعلیمی که بیان کننده حکم کلی به منظور تربیت فقهاء و مجتهدین میباشد. از مهمترین امور در ارتباط با این تقسیم، ارائه شاخصههایی است که با استفاده از آنها بتوان روایات تعلیمی و افتائی را از یکدیگر تفکیک نمود. در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و از رهگذر نمونهیابی در کتاب تهذیب شیخ طوسی مهمترین شاخصههای شناخت این دو دسته روایات ارائه شود و در نهایت چنین نتیجه گرفته شده است که چهار شاخص اصلیِ صفات راوی، شرائط زمان صدور روایت، مضمون روایت و بهره بردن از اسلوب تعلیم، مهمترین شاخصه جهت شناخت روایات تعلیمی است و لازم است فرد از این موارد اطمینان به دست آورد تا بتواند احکام روایات تعلیمی را جاری سازد.
کلمات کلیدی
, احادیث , افتائی , تعلیمی@article{paperid:1092830,
author = {جواهری, محمدرضا and محمد حسین موسوی مهر and عنایتی راد, محمدجواد and طباطبائی, سیدمحمود},
title = {شاخصه های شناخت روایات افتائی از تعلیمی},
journal = {جستارهای فقهی و اصولی},
year = {2023},
volume = {9},
number = {3},
month = {December},
issn = {2476-7565},
pages = {35--68},
numpages = {33},
keywords = {احادیث ، افتائی ، تعلیمی},
}
%0 Journal Article
%T شاخصه های شناخت روایات افتائی از تعلیمی
%A جواهری, محمدرضا
%A محمد حسین موسوی مهر
%A عنایتی راد, محمدجواد
%A طباطبائی, سیدمحمود
%J جستارهای فقهی و اصولی
%@ 2476-7565
%D 2023