عنوان : ( رابطه مصرف فرهنگی و نگرش خرافی در بین دانشجویان شهر مشهد )
نویسندگان: محبوبه برند , حامد بخشی , مهدی کرمانی , مسعود ایمانیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
علیرغم رشد دانش و فناوری، نگرشهای خرافی همچنان در زندگی بسیاری از افراد جامعه حضور دارند. این نگرشها ازآنجاکه مسیرهای خلاف واقعی به افراد جامعه برای حل مسائل خود نشان میدهند، به لحاظ اجتماعی آسیبزا هستند. نگرشهای خرافی محصول جامعهپذیری افراد در ردههای مختلف هستند. یکی از این عوامل دخیل در جامعهپذیری، رسانهها هستند که بخش بزرگی از مصرف فرهنگی افراد را تشکیل میدهند. رسانهها بسته به اینکه چه نوع محتوایی را در جامعه ترویج کنند، نگرشهای همنوا یا مخالف با خرافه گرایی را ایجاد میکنند. تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه مصرف فرهنگی و نگرش خرافی در بین دانشجویان مشهدی میباشد. روش پژوهش مقاله حاضر پیمایش بوده و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته اجرا شده است. جامعه آماری دانشجویان شهر مشهد میباشند که تعداد آنها برابر 97146 نفر است. از این تعداد 363 نفر با استفاده از فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای بهعنوان نمونه مورد بررسی انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد مصارف فرهنگی آگاهیبخش نظیر کتاب و روزنامه با نگرش خرافی رابطه معکوس و مصارف فرهنگی سرگرمکننده نظیر ماهواره و شبکههای اجتماعی با نگرش خرافی رابطه مستقیم و معنادار داشتند. بااینحال، در مجموع میزان مصرف فرهنگی پاسخگویان با نگرش خرافی رابطه معکوس و معناداری نشان میداد.
کلمات کلیدی
, نگرش خرافی, خرافات, مصرف فرهنگی@article{paperid:1093011,
author = {محبوبه برند and حامد بخشی and کرمانی, مهدی and مسعود ایمانیان},
title = {رابطه مصرف فرهنگی و نگرش خرافی در بین دانشجویان شهر مشهد},
journal = {مطالعات فرهنگ - ارتباطات},
year = {2020},
month = {February},
issn = {2008-8760},
keywords = {نگرش خرافی، خرافات، مصرف فرهنگی},
}
%0 Journal Article
%T رابطه مصرف فرهنگی و نگرش خرافی در بین دانشجویان شهر مشهد
%A محبوبه برند
%A حامد بخشی
%A کرمانی, مهدی
%A مسعود ایمانیان
%J مطالعات فرهنگ - ارتباطات
%@ 2008-8760
%D 2020