فناوری آموزش, دوره (13), شماره (1), سال (2018-9) , صفحات (11-28)

عنوان : ( سیر تحول فلسفه تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران )

نویسندگان: مهدی نادری , ابوالفضل غفاری , محمدرضا آهنچیان , علی اصغر خلاقی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

 از آنجا که روشن نبودن فلسفه تربیت و ابعاد مختلف آن, از جمله تربیت حرفه ای, یک خلاء در هر نظام آموزشی محسوب می شود, هدف این مقاله, شناخت فلسفه تربیت حرفه ای و تبیین سیر تحول آن در ایران معاصر (از زمان تأسیس دارالفنون, تاکنون) است. جهت رسیدن به این هدف, محقق سعی نموده تا با رویکرد فلسفی و با روش تحلیلی استدلالی سیر تحول فلسفه تربیت حرفه ای در ایران معاصر را مورد بررسی قرار داده تا ضمن بیان چالش ها و مسائل موجود به ارائه پیشنهادهای لازم در این خصوص بپردازد. برای تحقق این هدف, با بهره گیری از روش تحلیل اسنادی, اسناد آموزش و پرورش مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی مبانی فلسفی نظام آموزشی قبل و بعد از تأسیس جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که روح حاکم بر فلسفه تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران, متأثر از چند مشرب فلسفی شامل مکاتب, رئالیسم, پراگماتیسم, لیبرالیسم و ناتورالیسم و سودگرایی است که در برخی از مبانی ارزش شناختی و معرفت شناختی, با فلسفه تربیتی اسلامی تفاوت دارند.

کلمات کلیدی

, فلسفه, تربیت حرفه ای, نظام آموزشی ایران
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1093879,
author = {نادری, مهدی and غفاری, ابوالفضل and آهنچیان, محمدرضا and علی اصغر خلاقی},
title = {سیر تحول فلسفه تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران},
journal = {فناوری آموزش},
year = {2018},
volume = {13},
number = {1},
month = {September},
issn = {2345-5462},
pages = {11--28},
numpages = {17},
keywords = {فلسفه- تربیت حرفه ای- نظام آموزشی ایران},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T سیر تحول فلسفه تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران
%A نادری, مهدی
%A غفاری, ابوالفضل
%A آهنچیان, محمدرضا
%A علی اصغر خلاقی
%J فناوری آموزش
%@ 2345-5462
%D 2018

[Download]