پژوهش های برنامه درسی, دوره (12), شماره (2), سال (2023-3) , صفحات (28-51)

عنوان : ( بررسی تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان از منظر دلالت‌های نظری در طراحی برنامه‌درسی )

نویسندگان: زهرا اسلامیان , محمود سعیدی رضوانی , مرتضی کرمی , دیوید ایوانس ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نظریه ­های حامی تفاوت­ های فردی یادگیرندگان در برنامه‌درسی به منظور استخراج دلالت ­های آن‌ها برای عناصر برنامه‌درسی صورت پذیرفته است. این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده روش پژوهش نطریه­ ای انجام شده است و برای این منظور، الگوی برنامه‌درسی تار عنکبوتی اَکِر (Akker) به عنوان مبنا در طراحی جهت تعیین ویژگی عناصر برنامه‌درسی برگزیده شده است. یافته ­های پژوهش در بخش اول به معرفی هر نظریه به طور مجزا پرداخته و سپس دلالت­ های هر نظریه برای طراحی برنامه‌درسی ارائه شده است و در بخش دوم دلالت­ های مشترک حاصل از آن‌ها برای طراحی برنامه‌درسی ارائه شده است. نظریه­­ فرهنگی - اجتماعی رشد، نظریه یادگیری در حد تسلط، نظریه هوش ­های چندگانه، نظریه سبک­ های شناختی، نظریه سبک ­های یادگیری و نظریه یادگیری مبتنی بر مغز از مهم­ترین نظریه ­های پشتیبان تفاوت­ های فردی بوده ­اند که در این پژوهش به آن‌ها پرداخته شده است که از مهم­ترین دلالت­ های مشترک این نظریات می­توان چهار اصلِ تنوع و کثرت، شمول و فراگیری، انعطاف‌پذیری و یادگیرنده محوری در برنامه‌درسی را بر شمرد که عدالت آموزشی را به دنبال خواهد داشت. از این رو توصیه می­شود طراحان و برنامه‌ریزان درسی با استفاده از دستاوردهای غنی و دلالت­ های تحول آفرینِ چنین نظریه­ هایی، برای متناسب سازی برنامه­ های درسی در نظام آموزش و پرورش ایران اقدام نمایند.

کلمات کلیدی

, طراحی برنامه‌درسی, تفاوت‌های فردی, نظریه‌های روا‌ن‌شناسی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1094014,
author = {اسلامیان, زهرا and سعیدی رضوانی, محمود and کرمی, مرتضی and دیوید ایوانس},
title = {بررسی تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان از منظر دلالت‌های نظری در طراحی برنامه‌درسی},
journal = {پژوهش های برنامه درسی},
year = {2023},
volume = {12},
number = {2},
month = {March},
issn = {2251-6794},
pages = {28--51},
numpages = {23},
keywords = {طراحی برنامه‌درسی، تفاوت‌های فردی، نظریه‌های روا‌ن‌شناسی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان از منظر دلالت‌های نظری در طراحی برنامه‌درسی
%A اسلامیان, زهرا
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A کرمی, مرتضی
%A دیوید ایوانس
%J پژوهش های برنامه درسی
%@ 2251-6794
%D 2023

[Download]