دانشگاه علوم پزشکی سبزوار, دوره (30), شماره (1), سال (2023-5) , صفحات (64-77)

عنوان : ( پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی از طریق مسیر ترس از کووید-19، سیستم بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان )

نویسندگان: کیمیا صباغ , محمدرضا مظلوم زاده , عالیه زمانی طاوسی بشرویه , علی مشهدی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

زمینه و هدف: اپیدمی کووید-19 سطح بالایی از ترس و اضطراب را با خود به همراه آورد. همچنین نتایج پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که هر یک از متغیرهای ترس از کووید-19، نظام بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی نقش تعیین کننده‌ای دارند؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه ترس از کووید-19 با بهزیستی روان‌شناختی و همچنین نقش میانجی‌گری نظام بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان در این رابطه بود. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل بزرگسالان ایرانی بودند که از این میان 450 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های فرم کوتاه بهزیستی روان‌شناختی ریف ترس از کووید-19 (FCV-19S)، مقیاس نظام‌های فعال‌سازی و بازداری رفتاری (BAS/BIS Scale) و فرم کوتاه پرسشنامه نظم‌جویی شناختی-هیجانی (CERQ-P-short) جمع‌آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بین ترس از کووید-19، سیستم بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان با بهزیستی روان‌شناختی همبستگی معناداری (P<0.01) وجود دارد. علاوه براین، نتایج بوت استراپ نیز بیانگر این است که نقش میانجی‌گری سیستم بازداری رفتاری (0.001) و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان (0.006) معنادار بود. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، بهزیستی روان‌شناختی از طریق مسیر ترس از کووید-19، نظام بازداری رفتاری، و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان پیش‌بینی می‌شود.

کلمات کلیدی

, ترس از کووید, 19 نظام بازداری رفتاری بهزیستی روان‌شناختی راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1094332,
author = {صباغ, کیمیا and محمدرضا مظلوم زاده and زمانی طاوسی بشرویه, عالیه and مشهدی, علی},
title = {پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی از طریق مسیر ترس از کووید-19، سیستم بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان},
journal = {دانشگاه علوم پزشکی سبزوار},
year = {2023},
volume = {30},
number = {1},
month = {May},
issn = {1606-7487},
pages = {64--77},
numpages = {13},
keywords = {ترس از کووید-19 نظام بازداری رفتاری بهزیستی روان‌شناختی راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی از طریق مسیر ترس از کووید-19، سیستم بازداری رفتاری و راهبردهای منفی نظم‌جویی هیجان
%A صباغ, کیمیا
%A محمدرضا مظلوم زاده
%A زمانی طاوسی بشرویه, عالیه
%A مشهدی, علی
%J دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
%@ 1606-7487
%D 2023

[Download]