عنوان : ( بررسی اثر سطح متحرک بر ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعت زیاد )
نویسندگان: احسان روحی گل خطمی , حسن ابوالقاسمی گل افشانی , محمدجواد امیری ,چکیده
طراحی و توسعه ایرفویلهایی با کارایی بالا برای پیشرفت صنعت هوانوردی از اهمیت اساسی برخوردار است. در زاویههای حمله بزرگتر، نیروی برآ بیشتر و باند پرواز کوتاهتر حاصل میشود. اما در زاویه حمله بالا، پدیده جدایش جریان رخ میدهد به طوری که بعد از زاویه واماندگی جریان به طور کامل از سطح بالای بال جدا شده و افت شدید برآ و افزایش پسا را به همراه دارد. در این پژوهش تلاش شده با استفاده از سطح متحرک در نسبت سرعتهای بالا بر روی ایرفویل ناکا 0012، از جدایش جریان جلوگیری و با افزایش نیروی برآ و کاهش نیروی پسا، عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل ناکا 0012 بهبود یابد. منظور از نسبت سرعت، نسبت سرعت سطح متحرک به سرعت جریان آزاد است. در این پژوهش از شبیهسازی عددی در نرم افزار تجاری انسیس فلوئنت و همچنین مدل آشفتگی k-ω-SST با الگوریتم حل سیمپل استفاده شده است و شبیه سازی به صورت دوبعدی انجام شده است. نوع گسسته سازی معادلات به صورت پیش فرض بوده و در ابتدا از حلگر فشار مبنا استفاده شده است . استفاده از سطح متحرک به صورت یک استوانه دوار در لبه حمله ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعتهای بالا علاوه بر جلوگیری از جدایش جریان و افزایش برآ، پسا را منفی کرده که نشان از ایجاد نیروی پیشرانش دارد. از بین تمامی حالات شبیهسازی شده، نسبت سرعت 20 در زاویه حمله 24 درجه با ضریب برآ 564/3 و ضریب پسا 185/0-، مطلوبترین عملکرد آیرودینامیکی را داشته است.
کلمات کلیدی
جدایش جریان سطح متحرک ناکا 0012 کنترل جریان برآ پسا@article{paperid:1094366,
author = {روحی گل خطمی, احسان and ابوالقاسمی گل افشانی, حسن and امیری, محمدجواد},
title = {بررسی اثر سطح متحرک بر ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعت زیاد},
journal = {علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک},
year = {2023},
month = {April},
issn = {2008-918x},
keywords = {جدایش جریان سطح متحرک ناکا 0012 کنترل جریان برآ پسا},
}
%0 Journal Article
%T بررسی اثر سطح متحرک بر ایرفویل ناکا 0012 در نسبت سرعت زیاد
%A روحی گل خطمی, احسان
%A ابوالقاسمی گل افشانی, حسن
%A امیری, محمدجواد
%J علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک
%@ 2008-918x
%D 2023