پژوهشنامه علوم سیاسی, دوره (17), شماره (66), سال (2022-4) , صفحات (207-241)

عنوان : ( استعاره مفهومی «مباحثه، جنگ است» در مناظره‌های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران (براساس نظریه لیکاف - جانسون) )

نویسندگان: سیدهاشم منیری , سیدحسین اطهری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مناظره‌‌های برگزار شده در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بستری را برای ارائه بینش، ارزش و آسیب‌‌شناسی فراهم ساخت که برگرفته از عبارت‌‌های استعاری در جهت انتقال و انعکاس گزاره‌‌های مفهومی در تأمین اهداف سیاسی، خواسته‌‌های سیاسی و انگیزش احساسات مناسب فضای ذهنی مخاطبان بود و توانست با تجربه و اصطلاحات روزمره زندگی، به درک بهتر مسائل و بحران‌های حوزه‌‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کمک کند. «جورج لیکاف» و «مارک جانسون»، با به چالش کشیدن دیدگاه‌های استعاره کلاسیک که به حوزه ادبیات و بلاغت محدود شده بود این روش را به حوزه‌های سیاسی و فلسفی سرایت دادند و نقش استعاره‌‌ها را در مفاهیم و نه در واژه‌‌ها؛ در زندگی روزمره و نه در بین دانشمندان و اصحاب هنر و سرانجام استعاره را یک فرایند اجتناب‌‌ناپذیر از اندیشه و استدلال در درک بهتر مسائل مربوط به حوزه‌‌های گوناگون مربوط به انسان، دانستند. هدف از مطالعه حاضر پاسخ به این پرسش اصلی است که چه استعاره‌‌ی کلیدی به صورت پنهان‌‌سازی و برجسته‌‌نمایی در این مناظرات تلویزیونی مورد کاربرد قرارگرفته است؟ این مقاله به روش «اکتشافی» و با استفاده از نرم‌‌افزار «تحلیل داده‌‌های کیفی» مورد تفسیر و تبیین قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌‌دهد که بحث‌‌ها معمولاً از الگوهایی پیروی می‌‌کنند که شبکه‌‌ی مفهومی جنگ را تا حدودی ساختاربندی نموده و از استعاره‌‌های زبانی‌‌ای چون نفوذی، میدان، فرمانده، خنثی‌‌سازی، قدرت، تخریب، و شکست استفاده شده است.

کلمات کلیدی

استعاره جنگ استعاره مفهومی انتخابات ایران مناظره تلویزیونی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095188,
author = {منیری, سیدهاشم and اطهری, سیدحسین},
title = {استعاره مفهومی «مباحثه، جنگ است» در مناظره‌های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران (براساس نظریه لیکاف - جانسون)},
journal = {پژوهشنامه علوم سیاسی},
year = {2022},
volume = {17},
number = {66},
month = {April},
issn = {2783-1469},
pages = {207--241},
numpages = {34},
keywords = {استعاره جنگ استعاره مفهومی انتخابات ایران مناظره تلویزیونی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T استعاره مفهومی «مباحثه، جنگ است» در مناظره‌های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران (براساس نظریه لیکاف - جانسون)
%A منیری, سیدهاشم
%A اطهری, سیدحسین
%J پژوهشنامه علوم سیاسی
%@ 2783-1469
%D 2022

[Download]