عنوان : ( کاهش ضریب گشتاور غلتشی در استفاده از سامانه اسپلیت درگ رادر با استفاده از فنسهای بال )
نویسندگان: افشین مدنی , محمدحسن جوارشکیان ,چکیده
در این پژوهش با استفاده از روش مطالعه پارامتری به طراحی فنسهای بال پرداخته شده است. در این جا با انحراف گردابههای رأس بال به کاهش ضریب غلتشی اضافه تولید شده توسط سامانه اسپلیت درگ رادر پرداخته شده است. این سامانه کنترلی برای تولید گشتاور گردشی در پهپادهای بال پرنده استفاده میشود. اندازه فنسها بر اساس ابعاد گردابه در زوایای حمله مختلف انتخاب شده است. در این تحقیق معادلات بقا توسط روش حجم محدود گسسته شده است سپس معادلات جبری گسسته شده توسط الگوریتم سیمپل سی حل شده است. در این شبیه سازی از مدل دو معادلهای کا اومگا- اس اس تی (k-w-sst) برای مدل سازی جریان آشفته استفاده شده است. پهپاد استفاده شده در این آزمایش، هواپیمای بالپرنده لامبدا شکل سوینگ میباشد. مدل آشفتگی، کا اومگا اس اس تی میباشد. فنسهای تولید شده در سه ارتفاع مختلف و سه موقعیت مختلف در طول بال نصب گردیدهاند که در زوایای حمله بالا مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهند که استفاده از فنسها در همه زوایای حمله از منظر آیرودینامیکی مناسب نخواهد بود؛ اما در نهایت بهینهترین محل قرارگیری فنس برای کاهش ضریب گشتاور غلتشی مزاحم معرفی خواهد شد.
کلمات کلیدی
, فنس بال, بال پرنده, اسپلیت درگ رادر, گردابه رأس بال, پهپاد بال لامبدا شکل@article{paperid:1095204,
author = {مدنی, افشین and جوارشکیان, محمدحسن},
title = {کاهش ضریب گشتاور غلتشی در استفاده از سامانه اسپلیت درگ رادر با استفاده از فنسهای بال},
journal = {دانش و فناوری هوافضا},
year = {2023},
volume = {12},
number = {2},
month = {August},
issn = {2645-3622},
pages = {1--16},
numpages = {15},
keywords = {فنس بال، بال پرنده، اسپلیت درگ رادر، گردابه رأس بال، پهپاد بال لامبدا شکل},
}
%0 Journal Article
%T کاهش ضریب گشتاور غلتشی در استفاده از سامانه اسپلیت درگ رادر با استفاده از فنسهای بال
%A مدنی, افشین
%A جوارشکیان, محمدحسن
%J دانش و فناوری هوافضا
%@ 2645-3622
%D 2023