پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات- Iranian Journal of Information Processing Management, دوره (39), شماره (1), سال (2023-9) , صفحات (31-61)

عنوان : ( پیش بینی روند همکاری های علمی ایران در پرتو پیوستن به معاهدات بین المللی: شبیه سازی سناریوهای محتمل با رویکرد مدلسازی عامل محور )

نویسندگان: مهسا صادقی نژاد , محسن نوغانی دخت بهمنی , احمدرضا اصغرپور ماسوله ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

طی دو دهه اخیر، برخی از معاهدات بین‌ المللی نقش تعیین‌ کننده ‌ای در تسهیل همکاری علمی بین کشورهای عضو ایفا نموده ‌اند. به همین جهت، مطالعه حاضر درصدد پیش ‌بینی اثر عضویت ایران در این نوع از معاهدات بر سه مورد است: اول، میزان همکاری علمی ایران با اعضای هر معاهده؛ دوم، میزان کل همکاری ‌های علمی بین ‌المللی ایران؛ سوم، میزان وابستگی ایران به همکاری علمی با آمریکا به ‌عنوان کلیدی ‌ترین کنشگر شبکه همکاری علمی بین ‌المللی. براساس پیشینه پژوهش، معاهداتی که تأثیر معناداری بر روابط همکاری علمی بین کشورها دارند عبارت ‌اند از: جی هفت، جی بیست، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، اوپک، اَپک و بریکس. این مطالعه مبتنی بر روش شبیه ‌سازی (با رویکرد مدل‎ سازی عامل محور) است. از این روش برای شبیه‌ سازی شبکه همکاری‌ های علمی بین کشورهای مستقل دارای بیش از یک میلیون نفر جمعیت در بازه 2042-2023 استفاده شد. داده‌ های ثانویه موردنیاز برای شبیه ‌سازی از پایگاه وب آو ساینس و پایگاه داده سازمان ملل گردآوری شد. فرضیات مرتبط با سناریوهای محتمل برمبنای مدل آماری تفاوت در تفاوت آزمون شدند. کلیه محاسبات اعم از شبیه ‌سازی شبکه و آزمون فرضیات در محیط نرم ‌افزار R انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که پیوستن ایران به جی بیست، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و اَپک سبب افزایش معنادار همکاری علمی ایران با اعضای هرکدام از این معاهدات خواهد شد. اما عضویت در بریکس تأثیر معناداری بر همکاری ایران با اعضای این معاهده ندارد. همچنین، پیوستن ایران به هرکدام از این چهار معاهده موجب افزایش معنادار میزان کل همکاری‌ های علمی بین ‌المللی ایران خواهد شد. با این وجود، میزان افزایش حاصل در سناریوی جی بیست بیشتر و در سناریوی بریکس کمتر از سایر معاهدات است. در عین‌ حال، عضویت ایران در جی بیست و بریکس منجربه افزایش معنادار وابستگی ایران به همکاری علمی با آمریکا خواهد شد. در مقابل، عضویت ایران در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و اَپک نقش بارزی در کاهش وابستگی ایران به همکاری علمی با آمریکا خواهد داشت. مزیت دیگر عضویت ایران در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تقویت همکاری‌ هایش با دو مورد از کنشگران کلیدی اروپا (فرانسه و ایتالیا) است. از مزایای فرعی پیوستن ایران به اَپک نیز افزایش معنادار همکاری‌های علمی ایران با کنشگر کلیدی شرق آسیا (چین) است. نتایج حاکی از اینکه پیوستن ایران به اَپک و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هم به افزایش رؤیت پذیری آن در شبکه همکاری علمی بین ‌المللی و هم به کاهش وابستگی ‎اش به همکاری علمی با آمریکا کمک خواهد نمود.

کلمات کلیدی

, همکاری علمی, معاهده بین ‌المللی, شبیه ‌سازی, مدلسازی عامل محور, ایران.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095210,
author = {صادقی نژاد, مهسا and نوغانی دخت بهمنی, محسن and اصغرپور ماسوله, احمدرضا},
title = {پیش بینی روند همکاری های علمی ایران در پرتو پیوستن به معاهدات بین المللی: شبیه سازی سناریوهای محتمل با رویکرد مدلسازی عامل محور},
journal = {پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات- Iranian Journal of Information Processing Management},
year = {2023},
volume = {39},
number = {1},
month = {September},
issn = {2251-8223},
pages = {31--61},
numpages = {30},
keywords = {همکاری علمی، معاهده بین ‌المللی، شبیه ‌سازی، مدلسازی عامل محور، ایران.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T پیش بینی روند همکاری های علمی ایران در پرتو پیوستن به معاهدات بین المللی: شبیه سازی سناریوهای محتمل با رویکرد مدلسازی عامل محور
%A صادقی نژاد, مهسا
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%A اصغرپور ماسوله, احمدرضا
%J پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات- Iranian Journal of Information Processing Management
%@ 2251-8223
%D 2023

[Download]