توسعه پایدار محیط جغرافیایی, دوره (5), شماره (2), سال (2023-9) , صفحات (1-20)

عنوان : ( واکاوی ظرفیت سازی فردی دانش کارآفرینی در بین کارآفرینان خرد کشاورز و عوامل زمینه ای موثر بر آن (مطالعه موردی: شهرستان مشهد) )

نویسندگان: مریم قاسمی , فاطمه کهنوجی ,
فایل: Free Preview

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

تجربیات دهه های گذشته نشان می دهد توسعة کارآفرینی کشاورزی صرفا با تزریق سرمایه و فناوری محقق نشده و عوامل بسیار مهمتری ازجمله ظرفیت سازی دانش در این زمینه ایفای نقش می کند. ظرفیت سازی دانش ازطریق توانمندی در خلق و کسب دانش، شبکه سازی و مدیریت کسب وکار سبب شناسایی فرصت ها و اقدامات نوآورانه در فرد می شود. از این رو پژوهش حاضر ظرفیت سازی فردی دانش کارآفرینی در بین کارآفرینان خرد کشاورز را مورد توجه قرار می دهد. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. در این مطالعه 55 روستای دارای کارآفرین خرد کشاورز در شهرستان مشهد شناسایی و کلیه کارآفرینان خرد به تعداد 90 نفر در این روستاها مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه ظرفیت سازی دانش فردی کارآفرینی در کسب وکارهای خرد کشاورزی در سه بعد شبکه سازی با 5 شاخص، دانش سازی با 8 شاخص، مدیریت کسب وکار با 5 شاخص کمی شد. آلفای کرونباخ 0.83 بیانگر پایایی مطلوب ابزار پژوهش است. در بین کارآفرینان خرد میانگین شبکه سازی با 2.91، دانش سازی با 2.96 پایین و میانگین مدیریت و رهبری با 3.03 در طیف لیکرت متوسط ارزیابی شده است. درمجموع ظرفیت سازی فردی دانش کارآفرینی در بین کارآفرینان خرد کشاورز با میانگین 2.97 در سطح مطلوبی قرار ندارد. مطابق آزمون همبستگی با افزایش مولفه های ظرفیت سازی دانش کارآفرینی شاهد افزایش معنادار درآمد و افزایش رضایت از فعالیت کارآفرینانه هستیم. همچنین با افزایش سابقه فعالیت کشاورزی، ظرفیت سازی دانش کارآفرینی افزایش می یابد. با توجه به نقش انسان به عنوان عامل تحرک سایر منابع در کارآفرینی، موضوع ظرفیت سازی دانش فردی کارآفرینان خرد کشاورز، نیازمند توجه ویژه ای است.

کلمات کلیدی

, ظرفیت سازی, دانش فردی, کارآفرینان خرد, کشاورزی, کارآفرینی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095395,
author = {قاسمی, مریم and کهنوجی, فاطمه},
title = {واکاوی ظرفیت سازی فردی دانش کارآفرینی در بین کارآفرینان خرد کشاورز و عوامل زمینه ای موثر بر آن (مطالعه موردی: شهرستان مشهد)},
journal = {توسعه پایدار محیط جغرافیایی},
year = {2023},
volume = {5},
number = {2},
month = {September},
issn = {5805-2476},
pages = {1--20},
numpages = {19},
keywords = {ظرفیت سازی، دانش فردی، کارآفرینان خرد، کشاورزی، کارآفرینی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T واکاوی ظرفیت سازی فردی دانش کارآفرینی در بین کارآفرینان خرد کشاورز و عوامل زمینه ای موثر بر آن (مطالعه موردی: شهرستان مشهد)
%A قاسمی, مریم
%A کهنوجی, فاطمه
%J توسعه پایدار محیط جغرافیایی
%@ 5805-2476
%D 2023

[Download]