جغرافیا و توسعه فضای شهری, سال (2023-9)

عنوان : ( رتبه‌بندی مناطق توسعه حمل و نقل محور با استفاده از روش AHP و مقایسه آن با وضعیت کاربری اراضی مطالعه موردی: خط یک متروی مشهد) )

نویسندگان: فائزه فاطمی پور , رخشاد حجازی , سید علی جوزی , مرتضی اکبری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

توسعه حمل و نقل محور (TOD) پیوندی میان برنامه ریزی حمل و نقل و کاربری اراضی است. TOD با گسترش حمل و نقل غیر موتوری و حمل و نقل عمومی، باعث رونق اقتصادی می‌گردد. با توجه به ایجاد و توسعه خطوط مترو در شهر مشهد، و با هدف افزایش بهره‌گیری از آن‌ها و کاهش ترافیک ناشی از ازدحام خودروهای شخصی، ایجاد مناطق TOD کمک بزرگی به رونق حمل‌و‌نقل عمومی خواهد کرد. برای محاسبه کمی TOD به کمک روش آنالیز سلسله مراتبی ( AHP)، تعداد نه ایستگاه در خط یک متروی شهر مشهد مورد مطالعه قرار گرفت. باتوجه به 5 معیار اصلی TOD ، چهارده شاخص و زیر شاخص تعیین گردید. از بین ایستگاه‌ها و با توجه به معیارها، سه ایستگاه مناسب، سه ایستگاه متوسط و سه ایستگاه در موقعیت ضعیف قرار دارند. برای بررسی دقیق‌تر، شاخص تنوع، کاربری اراضی، در نه ایستگاه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج AHP تنها یک میانگین از شاخص‌ها را نشان می‌دهد؛ و برای ایجاد کاربری مناسب برای هر منطقه باید شاخص کاربری اراضی در مناطق TOD به تنهایی مورد توجه قرار گیرد. برای این هدف، کاربری اراضی به 16 دسته تقسیم گردید و تعداد آن‌ها در هر منطقه بررسی و نسبت آن به جمعیت هر منطقه به دست آمد. نتایج نشان داد منطقه هفت تیر که رتبه اول را در رتبه‌بندی AHP کسب نمود؛ در خدمات اولیه رتبه 8، درخدمات نوع 2، رتبه 3 و در خدمات شخصی رتبه 5 را به دست آورد. به کمک این نتایج برنامه‌ریزان می‌توانند وضعیت کاربری اراضی در هر منطقه را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و برای افزایش خدمات در هر ایستگاه اقدام کنند.

کلمات کلیدی

, توسعه با محوریت حمل و نقل عمومی (TOD), کاربری اراضی, روش تصمیم گیری چند معیاره, حمل و نقل عمومی, شهر مشهد
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095602,
author = {فائزه فاطمی پور and رخشاد حجازی and سید علی جوزی and اکبری, مرتضی},
title = {رتبه‌بندی مناطق توسعه حمل و نقل محور با استفاده از روش AHP و مقایسه آن با وضعیت کاربری اراضی مطالعه موردی: خط یک متروی مشهد)},
journal = {جغرافیا و توسعه فضای شهری},
year = {2023},
month = {September},
issn = {2538-3531},
keywords = {توسعه با محوریت حمل و نقل عمومی (TOD)، کاربری اراضی، روش تصمیم گیری چند معیاره، حمل و نقل عمومی، شهر مشهد},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T رتبه‌بندی مناطق توسعه حمل و نقل محور با استفاده از روش AHP و مقایسه آن با وضعیت کاربری اراضی مطالعه موردی: خط یک متروی مشهد)
%A فائزه فاطمی پور
%A رخشاد حجازی
%A سید علی جوزی
%A اکبری, مرتضی
%J جغرافیا و توسعه فضای شهری
%@ 2538-3531
%D 2023

[Download]