روان شناسی کاربردی, دوره (17), شماره (3), سال (2023-9) , صفحات (191-219)

عنوان : ( تعیین ویژگی‌های فردی و تعاملی کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلالات اضطرابی بر اساس مدل تحولی-تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط DIR) )

نویسندگان: مژگان معمارباشی اول , سیدامیر امین یزدی , حسین کارشکی , شهربانو عالی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی­ های فردی و تعاملی کودکان پیش ­دبستانی دارای اختلالات اضطرابی بر اساس مدل تحولی-تفاوت­ های فردی مبتنی بر ارتباط انجام شد. روش: روش پژوهش، ترکیبی از نوع همزمان-لانه­ گزینی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کودکان 4 تا 6 ساله دارای اختلالات اضطرابی شهرستان کاشمر است که در سال 1400-1399 بر اساس طرح غربالگری اضطراب تشخیص اختلالات اضطرابی دریافت کرده ­اند و از میان آنها 19 کودک به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. داده­ های کیفی از طریق مصاحبه با کودک و والد و داده ­های کمی از طریق پرسشنامه ­های کیفیت مراقبت مادرانه قنبری (1390)، عملکرد تأملی مادر لیتن (2013) وضعیت حسی دان (1999) و تحول هیجانی-کارکردی گرینسپن (2001) جمع آوری، اطلاعات کمی توسط نقطه برش و اطلاعات کیفی توسط روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که سه تفاوت بین داده‌های کمی و کیفی وجود دارد: اطلاعات کمی 26 درصد از افراد نمونه که حاکی از ضعف ثبت حسی در کودکان مضطرب بود با نتایج کیفی بیش واکنشی حسی در این کودکان، متناقض است و همچنین در عملکرد تأملی مادر و خرده ­مقیاس ابهام پرسشنامه کیفیت مراقبت مادرانه اکثریت افراد نمونه اختلالی وجود نداشت که با اطلاعات کیفی در تناقض است. نتیجه­ گیری: تفاوت­ های به دست آمده دلیل بر برتری روش کمی و یا کیفی نیست و با رویکرد DIR همسو است و نتایج به دست آمده مکمل یکدیگرند و جزئیات بیشتری از ویژگی های فردی و تعاملی کودکان مضطرب را نشان می­ دهند.

کلمات کلیدی

ختلالات اضطرابی مدل تحولی تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط ویژگی‌های فردی و تعاملی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1095977,
author = {معمارباشی اول, مژگان and امین یزدی, سیدامیر and کارشکی, حسین and عالی, شهربانو},
title = {تعیین ویژگی‌های فردی و تعاملی کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلالات اضطرابی بر اساس مدل تحولی-تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط DIR)},
journal = {روان شناسی کاربردی},
year = {2023},
volume = {17},
number = {3},
month = {September},
issn = {2008-4331},
pages = {191--219},
numpages = {28},
keywords = {ختلالات اضطرابی مدل تحولی تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط ویژگی‌های فردی و تعاملی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تعیین ویژگی‌های فردی و تعاملی کودکان پیش‌دبستانی دارای اختلالات اضطرابی بر اساس مدل تحولی-تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط DIR)
%A معمارباشی اول, مژگان
%A امین یزدی, سیدامیر
%A کارشکی, حسین
%A عالی, شهربانو
%J روان شناسی کاربردی
%@ 2008-4331
%D 2023

[Download]