عنوان : ( تحلیل ساختاری- تفسیری ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران )
نویسندگان: فریبرز رمضانی , محمد کشتی دار , سیدمرتضی عظیم زاده , زهرا سادات میرزازاده ,چکیده
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کارشناسان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد که از این تعداد 22 نفر به شیوۀ هدفمند در هر بخش از پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در روند تهیه و تولید دادهها ابتدا ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی با استفاده از نظرات متخصصان به روش دلفی و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته، شناسایی شد. سپس از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، برای تفسیر روابط بین ابعاد و شاخصها و همچنین، روش میکمَک برای سطح بندی ابعاد جامعهشناختی استفاده گردید. یافتهها: دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در پنج سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص مهارتهای حرفهای و شغلی در بالاترین سطح و شاخص توانمندیهای علمی در بنیادیترین سطح شناسایی گردید. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم در ماتریس \\\"قدرتِ نفوذ ـ وابستگی\\\"، مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس یافتهها، پرنفوذترین شاخصهها در این ماتریس، «رزومه و عملکرد ورزشی و قهرمانی»، «توانمندیهای علمی» و «مهارتهای حرفهای و شغلی» معرفی شدند. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق تأییدی است بر اینکه توجه به ابعاد جامعهشناختی برند معلمان تربیتبدنی و شناخت سطوح و قدرت نفوذ آنها میتواند به ایجاد و ارتقاء برند شخصی قویتر و قابلاعتمادتری منجر شود و دستیابی به اهداف تعلیم و تربیتی از طریق یک معلم دارای برند، میتواند تسهیل گردد.
کلمات کلیدی
برند شخصی توانمندیهای علمی معلمان تربیت بدنی مهارتهای حرفهای@article{paperid:1097074,
author = {رمضانی, فریبرز and کشتی دار, محمد and عظیم زاده, سیدمرتضی and میرزازاده, زهرا سادات},
title = {تحلیل ساختاری- تفسیری ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران},
journal = {مدیریت منابع انسانی در ورزش},
year = {2023},
volume = {10},
number = {2},
month = {July},
issn = {2383-1499},
pages = {307--326},
numpages = {19},
keywords = {برند شخصی توانمندیهای علمی معلمان تربیت بدنی مهارتهای حرفهای},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل ساختاری- تفسیری ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران
%A رمضانی, فریبرز
%A کشتی دار, محمد
%A عظیم زاده, سیدمرتضی
%A میرزازاده, زهرا سادات
%J مدیریت منابع انسانی در ورزش
%@ 2383-1499
%D 2023