نوآوری‌های مدیریت آموزشی, دوره (18), شماره (9), سال (2021-7) , صفحات (123-137)

عنوان : ( ارزیابی عناصر موثر بر استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در سازمان آموزش و پرورش با استفاده از مدل استراتژیکی Swot )

نویسندگان: مریم طالبی , محمود لاری دشت بیاض , حبیب الله نخعی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

نظام بودجه ریزی به عنوان یکی از خرده نظامهای مدیریتی و اقتصادی همواره مورد توجه دولت‌ها و سازمان‌ها بوده است. امروزه دولتها به دلایل زیادی، نیاز به جامع نگری و تفکر سیستمی و در نتیجه یکپارچه سازی نظامهای مدیریتی و اقتصادی و ایجاد تحول در بخش دولتی داشته و به منظور افزایش بهره وری و برقراری ارتباط میان اهداف استراتژیک و کلان با برنامه های عملیاتی، نظامهای بودجه ریزی خود را در یک فرایند بهبود یا تغییر به یک نظام عملکرد محور فراهم آورده اند . اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دستگاه های اجرایی باعث بهبود عملکرد و افزایش اثربخشی و کارایی سازمان می گردد و در نهایت دسترسی آسان به اهداف سازمان را فراهم می آورد. موسسات و دستگاه های اجرایی نیازمند اصلاحات ساختاری از بعد بودجه ریزی عملیاتی است. فقراطلاعاتی مدیران، کارشناسان و ذیحسابان دستگاههای اجرایی وعدم آگاهی از روند بودجه ریزی عملیاتی ویا تکیه براجرای شیوه های سنتی می تواند مشکلاتی را برای سازمان به ارمغان آورد . نظام بودجه ریزی عملیاتی به عنوان یک نظام مدیریتی برای ارتقای کارایی و اثربخشی مصرف منابع سازمانی مورد توجه جدی دولتها در سطوح ملی ومحلی بوده است . این تحقیق با هدف بهبود و ارتقاء سطح مدیریت و برنامه ریزی مالی در شهرداری ها در جامعه آماری کارشناسان مالی شهرداری به تعداد نمونه 200 با ابزار پرسشنامه ای که با استفاده از مدل الماس طراحی گردیده و پایایی آن برابر 78/0 می باشد توزیع گردید که پس از جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نرم افزار SPSSWin22نتایج بدست آمده نشان می دهد که؛ رابطه مثبت و معناداری بین عناصر(برنامه‌ریزی، تحلیل هزینه‌ها، مدیریت عملکرد، مدیریت تغییر، نظام پاداش و پاسخگویی، نظام آمار و اطلاعات) با استقرار بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری‌ها وجود داشت. این معناداری در سطح 99 درصد معنادار شده است.

کلمات کلیدی

بودجه ریزی عملیاتی مدل استراتژیکی Swot سازمان آموزش و پرورش
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1097221,
author = {مریم طالبی and لاری دشت بیاض, محمود and حبیب الله نخعی},
title = {ارزیابی عناصر موثر بر استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در سازمان آموزش و پرورش با استفاده از مدل استراتژیکی Swot},
journal = {نوآوری‌های مدیریت آموزشی},
year = {2021},
volume = {18},
number = {9},
month = {July},
issn = {2821-059X},
pages = {123--137},
numpages = {14},
keywords = {بودجه ریزی عملیاتی مدل استراتژیکی Swot سازمان آموزش و پرورش},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی عناصر موثر بر استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی در سازمان آموزش و پرورش با استفاده از مدل استراتژیکی Swot
%A مریم طالبی
%A لاری دشت بیاض, محمود
%A حبیب الله نخعی
%J نوآوری‌های مدیریت آموزشی
%@ 2821-059X
%D 2021

[Download]