دانشکده پزشکی مشهد, دوره (66), شماره (6), سال (2024-1) , صفحات (1-15)

عنوان : ( بررسی روش آموزش نوروفیدبک بر قابلیت‌های عصب روان‌شناختی و اموا مغزی دانش‌آموزان طیف اوتیسم )

نویسندگان: محدثه علی زاده , سیدحسن علم الهدائی , علی غنائی چمن آباد , مهدی جباری نوقابی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسه‌ی تأثیر مداخله نوروفیدبک بر بهبود قابلیت‌های عصب روانشناختی و عملکرد امواج مغزی دانش‌آموزان طیف اوتیسم می‌باشد. روش‌کار: این پژوهش توصیفی - تحلیلی و از نوع نیمه تجربی است. جامعه‌ی آماری پژوهش دانش‌آموزان مبتلا به طیف اوتیسم بودند که از بین آن‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 5 کودک از تنها مدرسه‌ی دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش کودکان استثنائی مشهد انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه نوروفیدبک و کنترل قرار داده شدند. قبل از مداخلات، کلیه شرکت‌کنندگان از لحاظ ویژگی امواج مغزی و ویژگی‌های عصب روانشناختی به وسیله‌ی آزمون‌های کانرز، CSI-4، فراستیک، گودیناف مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس در یک دوره‌ی ۶ هفته‌ای، ۱۵ جلسه آموزش نوروفیدبک اعمال گردید و پس از آن هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. یافته‌ها: این پژوهش نشان داد که نوروفیدبک تأثیر مثبتی بر بهبود قابلیت‌های عصب روانشناختی شرکت‌کنندگان دارد و بر اساس نتایج آماره‌های توصیفی و استنباطی و نیز ثبت امواج مغزی این یافته‌ها تأیید شده است. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، می‌توان از روش غیردارویی نوروفیدبک، در جهت کاهش اختلالات عصب روانشناختی و افزایش سلامت دانش‌آموزان طیف اوتیسم، استفاده کرد.

کلمات کلیدی

اوتیسم نوروفیدبک قابلیت‌های عصب روان‌شناختی امواج مغزی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1097280,
author = {علی زاده, محدثه and علم الهدائی, سیدحسن and غنائی چمن آباد, علی and جباری نوقابی, مهدی},
title = {بررسی روش آموزش نوروفیدبک بر قابلیت‌های عصب روان‌شناختی و اموا مغزی دانش‌آموزان طیف اوتیسم},
journal = {دانشکده پزشکی مشهد},
year = {2024},
volume = {66},
number = {6},
month = {January},
issn = {1735-4013},
pages = {1--15},
numpages = {14},
keywords = {اوتیسم نوروفیدبک قابلیت‌های عصب روان‌شناختی امواج مغزی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی روش آموزش نوروفیدبک بر قابلیت‌های عصب روان‌شناختی و اموا مغزی دانش‌آموزان طیف اوتیسم
%A علی زاده, محدثه
%A علم الهدائی, سیدحسن
%A غنائی چمن آباد, علی
%A جباری نوقابی, مهدی
%J دانشکده پزشکی مشهد
%@ 1735-4013
%D 2024

[Download]