سومین کنفرانس گردشگری بیابان لوت (فرصت های محلی و بین المللی) , 2023-11-22

عنوان : ( شناسایی عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت با استفاده از مدل merec )

نویسندگان: حمداله سجاسی قیداری , فهیمه یوسف زاده سهل ابادی , زهره اراسته ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: برندسازی برای مناطق گردشگری کویری می تواند نقشی پررنگ و اساسی در معرفی جاذبه های بکر و تازه ی این مناطق ایفا کرده و توجه گردشگران را به تجربه های لذت بخش در کویر جلب نماید. در این میان کویر لوت با داشتن جاذبه های زیبایی چون کوه‌ها و تپه‌های رسوبی و آتشفشانی، توده‌های عظیم و به‌هم پیوسته ماسه‌ای، کویرهای نمکی و گچی و کلوت ها از ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران برخوردار است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت به‌عنوان منطقه ‏موردمطالعه می باشد. داده و روش: تحقیق حاضر ‏از نظر روش شناسی توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف، از نوع تحقیق کاربردی است. برای تحلیل یافته ها از نرم افزار ‏ ‏SPSS‏ و مدل تصمیم گیری چند معیاره ‏Merec‏ استفاده شده است. یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان می دهد، بین مولفه های عوامل موثر بر برندسازی گردشگری بیشترین میانگین متعلق به سوال یا مولفه « تبلیغات از طریق سایت و وب و ...» با میانگین (4.55) است و کم‌ترین میانگین نیز متعلق به سوال یا مولفه «تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی» با میانگین (2.375) است. مهمترین عامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت و نتایج تی تک نمونه ای نشان داد که میانگین محاسبه شده‌ی شاخص های عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت با میانگین فرضی (3) سنجش شده و ثابت می‌شود که میانگین واقعی نظر کل پاسخگویان در تمام عوامل به جز در عامل اقتصادی که در حد متوسط می باشد، از 3 بزرگتر و در حد متوسط به بالا است و با توجه به میزان معناداری به دست آمده برای تمام عوامل کمتر از 0.05 است و معنادار بوده بدین معنی که عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت قابل اعتماد بوده و قابل تعمیم به کل جامعه را دارد. نتیجه‌گیری: با استفاده از مدل merec شاخص‌های عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت رتبه بندی شده اند. نتایج نشان داد که موثرترین عامل بر برندسازی گردشگری عامل عامل اطلاع رسانی وتبلیغات و در مرتبه بعد عامل طبیعی و ظرفیت های طبیعی و در مرتبه سوم نیز عامل ورزشی –تفریحی می باشد.

کلمات کلیدی

, برندسازی, گردشگری, بیابان لوت, مدل merec
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1097347,
author = {سجاسی قیداری, حمداله and یوسف زاده سهل ابادی, فهیمه and اراسته, زهره},
title = {شناسایی عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت با استفاده از مدل merec},
booktitle = {سومین کنفرانس گردشگری بیابان لوت (فرصت های محلی و بین المللی)},
year = {2023},
location = {کرمان, ايران},
keywords = {برندسازی، گردشگری، بیابان لوت، مدل merec},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T شناسایی عوامل موثر بر برندسازی گردشگری در بیایان لوت با استفاده از مدل merec
%A سجاسی قیداری, حمداله
%A یوسف زاده سهل ابادی, فهیمه
%A اراسته, زهره
%J سومین کنفرانس گردشگری بیابان لوت (فرصت های محلی و بین المللی)
%D 2023

[Download]