سیاستگذاری عمومی, دوره (9), شماره (3), سال (2024-2) , صفحات (169-185)

عنوان : ( واکاوی سیاستهای نابرابریآموزشی در شش برنامه توسعه در ایران )

نویسندگان: زهرا خسروی پور , یدالله مهرعلی زاده , حجت الله درفش , غلامحسین رحیمی دوست , مرتضی کرمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ابرابری آموزشی یکی از مهمترین مسائل زمان ما است که منجر به تفاوت درفرصتها، منابع و نتایج برای گروههای خاصی از دانشآموزان در مقایسه با دیگران میشود. پرسش اصلی پژوهش حاضر اینست که در ایران طی شش برنامه توسعه پس از انقالب چه سیاستهایی برای توسعه فرصتهای برابر آموزشی و کاهش نابرابری آموزشی تدوین شده است؟ با بهرهگیری ازروش مرور نظاممند به بررسی سیاستهای آموزشی از منظر 6اصل مربوط به چارچوب قانونگذاری (اولویتگذاری، انتخاب راهبرد، راهکارهای اجرایی، مجری مشخص، داشتن شاخص و قابلیت ارزیابی، ضمانت اجرایی مناسب) پرداخته شد. نتایج نشان داد در تدوین برنامههای توسعه، قانونگذار توجه محدودی به اولویتها داشته و علیرغم اینکه در اکثر مواد و تبصرهها رویکردی برای رسیدن به اهداف تعیین شده اما راهکارهای آن بسیار کلی بوده و یا راهکاری ارائه نشده، مجری اصلی احکام دولت بوده و سازمانهای اجرائی نقش کمتری داشتند. همچنین در هیچیک از برنامهها ضمانت اجرایی مشخصی برای پاسخگویی از منظر قانون مشخص نشده بود

کلمات کلیدی

, سیاستگذاری, نابرابری آموزشی, برنامه های توسعه, مرور نظام مند, ایران
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1097565,
author = {خسروی پور, زهرا and یدالله مهرعلی زاده and حجت الله درفش and غلامحسین رحیمی دوست and کرمی, مرتضی},
title = {واکاوی سیاستهای نابرابریآموزشی در شش برنامه توسعه در ایران},
journal = {سیاستگذاری عمومی},
year = {2024},
volume = {9},
number = {3},
month = {February},
issn = {2538-5577},
pages = {169--185},
numpages = {16},
keywords = {سیاستگذاری، نابرابری آموزشی، برنامه های توسعه، مرور نظام مند، ایران},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T واکاوی سیاستهای نابرابریآموزشی در شش برنامه توسعه در ایران
%A خسروی پور, زهرا
%A یدالله مهرعلی زاده
%A حجت الله درفش
%A غلامحسین رحیمی دوست
%A کرمی, مرتضی
%J سیاستگذاری عمومی
%@ 2538-5577
%D 2024

[Download]