دومین رویداد بین المللی نمایشگاهی مدیریت بحران ایران قوی 1402 , 2023-12-25

عنوان : ( سنجش عملکرد دهیاران در مدیریت بحران نواحی روستایی مطالعه موردی ( بخش مرکزی شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی ) )

نویسندگان: مریم قاسمی , منیر سیاح ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

نقاط روستایی، به دلیل روابط تنگاتنگ با محیط طبیعی و داشتن توانهای محدود، آسیب پذیری بیشتری در مواجهه با بحران ها دارند. با تشکیل دهیاریها به عنوان نهاد مدیریت روستایی در روستاهای کشور، امکان مناسبی برای پیگیری، زمینه سازی و تداوم برنامه های مربوط به ایمنی و مدیریت بحران در جامعه ی روستایی فراهم آمد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر سنجش عملکرد دهیاران در مدیریت بحران در نواحی روستایی می باشد. منطقه مورد مطالعه بخش مرکزی شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی می باشد. از نظر هدف کاربردی و از منظر زمانی، از نوع تحقیقات مقطعی می باشد. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر دهیاران 56 روستای بخش مرکزی شهرستان بجنورد می باشند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد عمده ترین بحرانی که روستاهای بخش مرکزی شهرستان بجنورد را تهدید می کند سیل با 64.3 درصد روستاهای مورد بررسی است. حکم مدیریت بحران روستا تنها به 22 درصد دهیاران اعطا شده است. همچنین 46 درصد دهیاران ستاد مدیریت بحران در روستا را تشکیل داده و تنها 17 درصد دهیاران امکانات و تجهیزات امدادی مورد نیاز جهت مقابله با سوانح دارند. 37 درصد دهیاران عنوان نموده اند که نظارت لازم بر فعالیت مدیریت بحران در روستاها دارند. ارزیابی عملکرد دهیاران در مدیریت بحران بر اساس 14 وظیفه نشان داد بهترین عملکرد دهیاران در زمینه همکاری با بنیاد مسکن در زمینه ارسال تقاضای استفاده روستاییان از تسهیلات مقاوم سازی مسکن در روستا است. پس از آن دهیاران در زمینه اعلام وقوع حوادث و سوانح طبیعی، به ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه و شناسایی حوادث و سوانح پرتکرار عملکرد مطلوبی داشته اند.

کلمات کلیدی

, دهیاران, مدیریت بحران, سکونتگاههای روستایی, خراسان شمالی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1097704,
author = {قاسمی, مریم and سیاح, منیر},
title = {سنجش عملکرد دهیاران در مدیریت بحران نواحی روستایی مطالعه موردی ( بخش مرکزی شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی )},
booktitle = {دومین رویداد بین المللی نمایشگاهی مدیریت بحران ایران قوی 1402},
year = {2023},
location = {تهران, ايران},
keywords = {دهیاران، مدیریت بحران، سکونتگاههای روستایی، خراسان شمالی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T سنجش عملکرد دهیاران در مدیریت بحران نواحی روستایی مطالعه موردی ( بخش مرکزی شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی )
%A قاسمی, مریم
%A سیاح, منیر
%J دومین رویداد بین المللی نمایشگاهی مدیریت بحران ایران قوی 1402
%D 2023

[Download]