روان شناسی بالینی, دوره (9), شماره (35), سال (2019-10) , صفحات (147-172)

عنوان : ( مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد )ACT )با درمان شناختی-رفتاری )CBT )بر افسردگی دانشجویان با توجه به سطح تحول روانی-معنوی آنها؛ )مطالعه مورد منفرد( )

نویسندگان: سمیه عزیزی , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی , مسعود جان بزرگی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

افسردگی، یکی از شایعترین اختالالت روانی بوده و انتخاب شیوههای درمانی مناسب آن از اهمیت باالیی برخوردار است. با توجه به نقش معنویت در افسردگی و روشهای درمان آن، این پژوهش سعی دارد با استفاده از روش مطالعه مورد منفرد، نقش سطح تحول روانی -معنوی افراد را در تاثیر درمان شناختی - رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد مورد مقایسه قرار دهد. بدین منظور از بین دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تعداد 8 نفر مبتال به افسردگی اساسی به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بر اساس پرسشنامه سطح تحول روانی -معنوی )جان بزرگی، 1391( به دو گروه 4 نفری با سطح تحول روانی -معنوی باال و سطح تحول روانی -معنوی پایین تقسیم شده، و سپس افراد هر سطح تحول روانی -معنوی، بطور تصادفی در دو گروه 2 نفری آزمایشی )درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، و درمان شناختی -رفتاری( قرار گرفتند. نمرات افسردگی مراجعان با استفاده از پرسشنامه افسردگی بک، قبل، حین و بعد از درمان، و همچنین پیگیری سه ماهه، با استفاده از درصد بهبودی و اندازه اثر مقایسه شد. نتایج بدست آمده نشان داد هر دو درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی -رفتاری بر کاهش افسردگی موثر بوده ولی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی افراد با سطح تحول روانی -معنوی پایین، اثرگذاری بیشتری دارد و درمان شناختی -رفتاری در کاهش افسردگی افراد با سطح تحول روانی -معنوی باال تاثیر بیشتری دارد. بنابراین بنظر می رسد توجه به سطح تحول روانی -معنوی مراجعان در انتخاب رویکرد درمانی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

کلمات کلیدی

, افسردگی, درمان شناختی-رفتاری, درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, سطح تحول روانی-معنوی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1098449,
author = {سمیه عزیزی and سیدکاظم رسول زاده طباطبائی and مسعود جان بزرگی},
title = {مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد )ACT )با درمان شناختی-رفتاری )CBT )بر افسردگی دانشجویان با توجه به سطح تحول روانی-معنوی آنها؛ )مطالعه مورد منفرد(},
journal = {روان شناسی بالینی},
year = {2019},
volume = {9},
number = {35},
month = {October},
issn = {2008-501X},
pages = {147--172},
numpages = {25},
keywords = {افسردگی، درمان شناختی-رفتاری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، سطح تحول روانی-معنوی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مقایسه تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد )ACT )با درمان شناختی-رفتاری )CBT )بر افسردگی دانشجویان با توجه به سطح تحول روانی-معنوی آنها؛ )مطالعه مورد منفرد(
%A سمیه عزیزی
%A سیدکاظم رسول زاده طباطبائی
%A مسعود جان بزرگی
%J روان شناسی بالینی
%@ 2008-501X
%D 2019

[Download]