عنوان : ( تحلیل مضمون موضوع - فضل- در قرآن، با هدف شناخت دلالت و سنخ تربیتی آن )
نویسندگان: سیدمحمد برومند , وحیده فخار نوغانی , ایوب اکرمی , حسین باغگلی ,
چکیده
ادبیات دینی دریچهای است گشوده رو به دنیای معانی و معارف تربیتی که گذر زمان سبب شده تا رسیدن به ژرفای آن برای بشر امروز آسان نباشد. از اینرو میسزد تا گزارههای دینی-تربیتی، ژرفکاوانه مورد پایش قرار بگیرند. در همین راستا این پژوهش تلاش کرده تا با روش «تحلیل مضمون»، گزاره «اَللّهم عاِملنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک» را با محوریت مضمون دینی «فضل» و برمبنای آیات قرآن بررسی کند. برآیند کاربست روش تحلیل مضمون، استخراج مضامینی از شناسههای قرآنی بود که با سه عنوان «مضامین پایه»، «سازماندهنده» و «فراگیر»، «شبکه مضامین» فضل را سامان دادند. بر اساس این تحلیل، «فضل خدا»، کنشی پویا و بدون موازنه با عمل مخاطب است که بر بنای لطف بسیار پروردگار به انسان محقق میشود. همچنین عاطفهی بسیار، گذشت، حمایتگری، امیدبخشی، اطمینانبخشی، خلوص و صداقت ارکان اصلی مواجهه از روی فضل هستند. بدین ترتیب میتوان مواجههی فاضلانه را به لحاظ سنخ روانشناختی-تربیتی، در گسترهای نزدیک به رویکردهای انسانگرایانه بازشناخت.
کلمات کلیدی
, فضل, توجه مثبت بدون شرط, تحلیل مضمون, تربیت اسلامی.@article{paperid:1099118,
author = {برومند, سیدمحمد and فخار نوغانی, وحیده and اکرمی, ایوب and باغگلی, حسین},
title = {تحلیل مضمون موضوع - فضل- در قرآن، با هدف شناخت دلالت و سنخ تربیتی آن},
journal = {علوم قرآن و حدیث},
year = {2024},
volume = {113},
number = {2},
month = {December},
issn = {2008-9120},
pages = {33--70},
numpages = {37},
keywords = {فضل، توجه مثبت بدون شرط، تحلیل مضمون، تربیت اسلامی.},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل مضمون موضوع - فضل- در قرآن، با هدف شناخت دلالت و سنخ تربیتی آن
%A برومند, سیدمحمد
%A فخار نوغانی, وحیده
%A اکرمی, ایوب
%A باغگلی, حسین
%J علوم قرآن و حدیث
%@ 2008-9120
%D 2024