عنوان : ( تدوین مدل بازاریابی ورزشی سلامتمحور در ورزشهای تفریحی ایران )
نویسندگان: جعفر جعویک , محمد کشتی دار , سیدمرتضی عظیم زاده , زهرا سادات میرزازاده ,چکیده
چکیده زمینه و هدف: با توجه به اهمیت ورزش سلامت محور در جامعه از یک طرف و خلا بازاریابی موجود در حوزه ورزش سلامت محور، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی ورزشی سلامتمحور بود تا در نهایت مدل بازاریابی ورزشی سلامتمحور در ورزشهای تفریحی ایران تدوین شود. روش بررسی: روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی، بر اساس عمق میدان دید از نوع اکتشافی و بر اساس نوع داده های مورد استفاده از نوع آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران و کارمندان فدراسیون ورزشهای همگانی، مدیران هیئتهای استانی و اساتید و پژوهشگران حوزه بازاریابی ورزشی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در ادامه مسیر 22 نفر بهعنوان نمونه پژوهش تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. علاوه بر این، به منظور تائید کدهای نهایی، گروه دلفی متشکل از 9 نفر از اعضای پژوهش نیز تشکیل شد. به منظور تعیین روایی و پایایی نتایج حاصل از پژوهش، اعتمادپذیری، انتقالپذیری، تأییدپذیری و اتکاپذیری موردبررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که الگوی نهایی بازاریابی ورزشی سلامتمحور در ورزشهای تفریحی ایران شامل سه مرحله به شرح زیر است: 1- شناسایی فرصتهای بازاریابی (تجزیه و تحلیل سازمان [فلسفه، چشمانداز، ماهیت، اهداف، ارزشها]، تجزیه و تحلیل موقعیت استراتژیک [محیط کلان، محیط داخلی، محیط خارجی]، موقعیتیابی [تعیین نوع محصول/خدمت، بخشبندی جامعه هدف، انتخاب جامعه هدف]، طرح بازاریابی [چشمانداز، مأموریت، اهداف])، 2- تعیین استراتژی (بررسی و تعیین استراتژیهای بازاریابی [استراتژیهای SO، استراتژیهای ST، استراتژیهای WO، استراتژیهای WT]، آمیخته بازاریابی [مکان، محصول/خدمت، قیمت، ترفیع] و تعیین معیارهای عملکرد [مقبولیت بازاریابی، افزایش آگاهی، توسعه جامعه، مشتری محوری، کارمند محوری، نوآوری، منابع مالی، توسعه ارتباطات، مسئولیت اجتماعی، برند سازی])، 3- اجرا، ارزیابی و اصلاح [پیادهسازی، ارزیابی و کنترل، اصلاحات و بازخورد]). نتیجهگیری: از این رو به مدیران مربوطه پیشنهاد میشود تا با استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی، پژوهشهای مشابه تحقیق حاضر انجام داده و همچنین از استراتژیهای پیشنهادی تحقیق حاضر برای پیشبرد اهداف فدراسیون استفاده شود.
کلمات کلیدی
آمیخته بازاریابی بازاریابی ورزشی تحلیل سوات ورزش سلامتمحور ورزش همگانی@article{paperid:1099405,
author = {جعویک, جعفر and کشتی دار, محمد and عظیم زاده, سیدمرتضی and میرزازاده, زهرا سادات},
title = {تدوین مدل بازاریابی ورزشی سلامتمحور در ورزشهای تفریحی ایران},
journal = {پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش},
year = {2024},
volume = {16},
number = {2},
month = {July},
issn = {1735-5354},
pages = {13--28},
numpages = {15},
keywords = {آمیخته بازاریابی بازاریابی ورزشی تحلیل سوات ورزش سلامتمحور ورزش همگانی},
}
%0 Journal Article
%T تدوین مدل بازاریابی ورزشی سلامتمحور در ورزشهای تفریحی ایران
%A جعویک, جعفر
%A کشتی دار, محمد
%A عظیم زاده, سیدمرتضی
%A میرزازاده, زهرا سادات
%J پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
%@ 1735-5354
%D 2024