پژوهش های زبان شناسی, سال (2025-5)

عنوان : ( بررسی اثربخشی آموزش مهارت آگاهی وای بر عملکرد حیطه کاربرد ریاضی )

نویسندگان: الهام ضیائی قوچان عتیق , اعظم استاجی , عطیه کامیابی گل ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

حوزه کاربرد بالاترین سطح اجرا در ریاضیات است که شامل خرده‌آزمون‌های اندازه‌گیری، زمان و پول، تخمین و حل‌مسئله است. مهارت حل‌مسئله جوهر اساسی ریاضیات است و دانش‌آموزان بایستی بتوانند پس از آموزش و فراگیری مفاهیم ریاضی، مسائل مربوط به آن ‌را حل کنند. در همین راستا، این پژوهش سعی بر آن دارد تا به بررسی تأثیر آموزش آگاهی واجی بر عملکرد حوزه کاربرد ریاضی دانش‌آموزان پایه دوم دبستان بپردازد. پژوهش حاضر که از نوع کاربردی و آزمایشی است بر روی تعداد 140 نفر دانش‌آموز دختر پایه دوم دبستان شهر قوچان در سال تحصیلی 1402-1401 با میانگین سنی 6/7 سال انجام شد. از این میان، تعداد 70 نفر به‌عنوان گروه آزمایش و 70 نفر به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه در معرض آموزش آگاهی واجی قرار گرفتند. از هر دو گروه هم در حوزه آگاهی واجی و هم در حوزه کاربرد ریاضی پیش‌آزمون و پس‌آزمون به‌عمل آمد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت آگاهی واجی در حوزه کاربرد ریاضی در دانش­آموزان دختر پایه دوم دبستان تأثیر معنی‌داری دارد. بدین ترتیب، نتایج پژوهش حاضر همراستا با نتایج سایر پژوهش‌های انجام‌شده در خارج از ایران در این زمینه است. اما جنبه تفاوت این پژوهش با سایر پژوهش‌ها، تقسیم‌بندی مهارت آگاهی واجی بر مبنای سن و در نظر گرفتن حوزه کاربرد برای آزمون ریاضی بود.

کلمات کلیدی

, اگاهی واجی, حوزه کاربرد ریاضی, دانش آموز پایه دوم دبستان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1100253,
author = {ضیائی قوچان عتیق, الهام and استاجی, اعظم and کامیابی گل, عطیه},
title = {بررسی اثربخشی آموزش مهارت آگاهی وای بر عملکرد حیطه کاربرد ریاضی},
journal = {پژوهش های زبان شناسی},
year = {2025},
month = {May},
issn = {2322-3413},
keywords = {اگاهی واجی، حوزه کاربرد ریاضی، دانش آموز پایه دوم دبستان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی آموزش مهارت آگاهی وای بر عملکرد حیطه کاربرد ریاضی
%A ضیائی قوچان عتیق, الهام
%A استاجی, اعظم
%A کامیابی گل, عطیه
%J پژوهش های زبان شناسی
%@ 2322-3413
%D 2025

[Download]