عنوان : ( مدل تأثیر رسانههای اجتماعی بر تمایل به برابری جنسیتی در میان زنان ایرانی )
نویسندگان: محمودرضا رهبر قاضی , سیدمرتضی نوعی باغبان ,
چکیده
به عقیده برخی از محققان، مدرنیته عصر جدیدی را ایجاد کرده است که به عصر ارتباطات مشهور است و براساس آن گسترش و تسریع تبادل اطلاعات از طریق رسانههای جدید باعث شده است تا افراد در سراسر جهان با افکار جدیدی آشنا شوند و حتی برخی اوقات هویت و افکار سنتی انسانها که سابقه ای چندهزارساله دارد، تضعیف شود و عقاید جدیدی در جامعه ترویج یابد. در این راستا، هدف این پژوهش آزمون تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانههای اجتماعی بر تمایل زنان به برابری جنسیتی است. جامعه آماری این پژوهش زنان بیشتر از 18 سال ایرانی و با استفاده از یک نمونه 733 نفری است که توسط مرکز پیمایش ارزشهای جهانی (WVS) در سال 2020 (موج هفتم) جمعآوری شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد، اول اینکه رسانه های اجتماعی بهطور مستقیم بر تمایل زنان ایرانی به برابری جنسیتی تأثیر معنادار و مثبت دارد و باعث افزایش چنین گرایشهایی در زنان میشود. دوم اینکه رسانههای اجتماعی بهطور غیرمستقیم و از طریق سه متغیر میانجی بی اعتنایی، بی اعتقادی و حق انتخاب نیز بر تمایل به برابری جنسیتی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
کلمات کلیدی
, رسانههای اجتماعی, بیاعتنایی, بیاعتقادی, حق انتخاب, تمایل به برابری جنسیتی@article{paperid:1101246,
author = {محمودرضا رهبر قاضی and نوعی باغبان, سیدمرتضی},
title = {مدل تأثیر رسانههای اجتماعی بر تمایل به برابری جنسیتی در میان زنان ایرانی},
journal = {علوم اجتماعی},
year = {2023},
volume = {19},
number = {4},
month = {March},
issn = {2008-1383},
pages = {31--54},
numpages = {23},
keywords = {رسانههای اجتماعی، بیاعتنایی، بیاعتقادی، حق انتخاب، تمایل به برابری جنسیتی},
}
%0 Journal Article
%T مدل تأثیر رسانههای اجتماعی بر تمایل به برابری جنسیتی در میان زنان ایرانی
%A محمودرضا رهبر قاضی
%A نوعی باغبان, سیدمرتضی
%J علوم اجتماعی
%@ 2008-1383
%D 2023