علوم اجتماعی, دوره (19), شماره (4), سال (2023-3) , صفحات (31-54)

عنوان : ( مدل تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر تمایل به برابری جنسیتی در میان زنان ایرانی )

نویسندگان: محمودرضا رهبر قاضی , سیدمرتضی نوعی باغبان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

به عقیده برخی از محققان، مدرنیته عصر جدیدی را ایجاد کرده است که به عصر ارتباطات مشهور است و براساس آن گسترش و تسریع تبادل اطلاعات از طریق رسانه‌های جدید باعث شده است تا افراد در سراسر جهان با افکار جدیدی آشنا شوند و حتی برخی اوقات هویت و افکار سنتی انسان­ها که سابقه­ ای چندهزارساله دارد، تضعیف شود و عقاید جدیدی در جامعه ترویج یابد. در این راستا، هدف این پژوهش آزمون تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانه‌های اجتماعی بر تمایل زنان به برابری جنسیتی است. جامعه آماری این پژوهش زنان بیشتر از 18 سال ایرانی و با استفاده از یک نمونه 733 نفری است که توسط مرکز پیمایش ارزش‌های جهانی (WVS) در سال 2020 (موج هفتم) جمع‌آوری شده است. یافته­ های این پژوهش نشان می‌دهد، اول اینکه رسانه ­های اجتماعی به‌طور مستقیم بر تمایل زنان ایرانی به برابری جنسیتی تأثیر معنا­دار و مثبت دارد و باعث افزایش چنین گرایش‌هایی در زنان می‌شود. دوم اینکه رسانه‌های اجتماعی به‌طور غیرمستقیم و از طریق سه متغیر میانجی بی ­اعتنایی، بی ­اعتقادی و حق انتخاب نیز بر تمایل به برابری جنسیتی تأثیر مثبت و معنا­دار دارد.

کلمات کلیدی

, رسانه‌های اجتماعی, بی‌اعتنایی, بی‌اعتقادی, حق انتخاب, تمایل به برابری جنسیتی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1101246,
author = {محمودرضا رهبر قاضی and نوعی باغبان, سیدمرتضی},
title = {مدل تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر تمایل به برابری جنسیتی در میان زنان ایرانی},
journal = {علوم اجتماعی},
year = {2023},
volume = {19},
number = {4},
month = {March},
issn = {2008-1383},
pages = {31--54},
numpages = {23},
keywords = {رسانه‌های اجتماعی، بی‌اعتنایی، بی‌اعتقادی، حق انتخاب، تمایل به برابری جنسیتی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مدل تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر تمایل به برابری جنسیتی در میان زنان ایرانی
%A محمودرضا رهبر قاضی
%A نوعی باغبان, سیدمرتضی
%J علوم اجتماعی
%@ 2008-1383
%D 2023

[Download]