کاوش های مدیریت بازرگانی, دوره (38), شماره (16), سال (2024-9) , صفحات (123-139)

عنوان : ( شناسایی و تعیین اثر رهبری استراتژیک بر مزیت رقابتی پایداربا نقش سرمایۀاجتماعی و انعطاف پذیری استراتژیک )

نویسندگان: محمدصادق اکبری نوقابی , آذر کفاش پور , مهدی طالبی , امید رمضانی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ینپژوهش به منظور شناسایی و تعیین اثررهبری استراتژیک بر مزیت رقابتی پایداربا نقش میانجی سرمایۀاجتماعی و انعطافپذیریاستراتژیک انجام گرفته است.پژوهش براساس پارادایم،اثباتگرایی،رویکرد،استقرایی،هدف،کاربردی،ماهیت،توصیفی-تحلیلی،داده های ّ کمی و در سطح سازمان انجام شده است. جامعۀآماری،110شرکت مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهدهستند که نمونه گیری تصادفی ساده از86شرکت انجام شد. پرسشنامه، ابزار گردآوریداده میباشد. با ضریبآلفایکرونباخ و پایاییمرکب، پایاییبررسیگردید. تأیید روایی نیزاز طریقروایی صوری،روایی سازه با تحلیل عاملی تأییدی،روایی همگرا و روایی واگرا انجام گرفت. از طریق مدل یابی معاد لات ساختاری و به کمک نرم افزارهایSPSSوPLS، داده ها مورد تحلیل و آزمون قرار گرفتند. در نهایت،یافته ها بیانگر آن است که رهبری استراتژیک به صورت مستقیم و همچنین از طریق سرمایۀاجتماعی و انعطافپذیری استراتژیک بر مزیت رقابتی پایدار،اثرمثبت و معناداری دارد. سرمایۀاجتماعی و انعطاف پذیری استراتژیک نیزبه صورت مستقیم بر مزیترقابتی پایدار،اثرمثبت و معناداری دارند.

کلمات کلیدی

Strategic Leadership; Sustainable Competitive Advantage; Social Capital; Strategic Flexibility