عنوان : ( چگونگی ظهور کثرت اسمائی و صفاتی از ذات واحد الهی در عرفان نظری )
نویسندگان: حجت اسعدی , عباس جوارشکیان , سیدمرتضی حسینی ,
چکیده
در مدل باطنی و اندیشه وحدتگرایانه عرفانی، اسماء و صفات الهی از جایگاه بی بدیلی در عالم هستی برخوردارند؛ بهگونه ای که شاید بتوان محور اصلی تمام مباحث هستی شناسی و معرفت شناسی عرفانی را پرداختن به آن دانست؛ زیرا بعد از اثبات اینکه ذات الهی لابشرط مقسمی و خالی از هرگونه قید حتی قید اطلاق، تعین، اسم و وصف است، مقام بعد مرتبۀ الهیه و اسماء و صفات است. در میان انبوه مسائل مرتبط با اسماء و صفات، سه مسأله؛ چیستی حقیقت، توجیه کثرت و کیفیت انتشاء کثرات اسمائی از ذات واحد الهی اهمیت مضاعفی دارد. در نوشتار حاضر با تحلیل آراء عرفای مسلمان، روشن می شود که منشأ تحقق کثرت اسمائی و صفاتی، «ظهور امر مطلق در امر مقید» به نحو متعیّنانه است و کثرت تعیّنی هم کثرتی اعتباری و مجازی (به معنای عرفانی) به شمار می آید. در این رویکرد، منطق حاکم بر رابطۀ اسماء و صفات نیز نفی عینیت در عین نفی غیریت است که عبارت دقیقی از «عینیت ظاهر و مظهر» است.
کلمات کلیدی
\\\\\\\"اسم\\\\\\\" \\\\\\\"صفت\\\\\\\" \\\\\\\"اصالت وحدت\\\\\\\" \\\\\\\"اطلاق ذاتی\\\\\\\" \\\\\\\"عرفان نظری\\\\\\\"@article{paperid:1103490,
author = {اسعدی, حجت and جوارشکیان, عباس and حسینی, سیدمرتضی},
title = {چگونگی ظهور کثرت اسمائی و صفاتی از ذات واحد الهی در عرفان نظری},
journal = {پژوهش های عقلی نوین},
year = {2025},
volume = {9},
number = {18},
month = {March},
issn = {2588-2619},
pages = {87--123},
numpages = {36},
keywords = {\\\\\\\"اسم\\\\\\\" \\\\\\\"صفت\\\\\\\" \\\\\\\"اصالت وحدت\\\\\\\" \\\\\\\"اطلاق ذاتی\\\\\\\" \\\\\\\"عرفان نظری\\\\\\\"},
}
%0 Journal Article
%T چگونگی ظهور کثرت اسمائی و صفاتی از ذات واحد الهی در عرفان نظری
%A اسعدی, حجت
%A جوارشکیان, عباس
%A حسینی, سیدمرتضی
%J پژوهش های عقلی نوین
%@ 2588-2619
%D 2025