روش شناسی علوم انسانی, دوره (29), شماره (114), سال (2023-3) , صفحات (35-51)

عنوان : ( روش فهم مسئله‎مندی در مطالعه خط‎مشی عمومی: مفاهیم و کاربست )

نویسندگان: سیدکاظم حسینی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مسئله‎محوری به‎عنوان یکی از ارکان علوم خط‎مشی سبب شد تا مسئله خط‎مشی تبدیل به ابژه مطالعاتی مهمی در این علوم شود. این مفهوم نیز مانند سایر مفاهیم مطرح در علوم خط‎مشی، مورد نزاع رویکردهای معرفت‎شناسی مختلف قرار گرفته است. تحلیل گفتمان به‎عنوان یکی از این رویکردها با طرح ایده مسئله‎مندی نگاه متفاوتی به مطالعه مسئله خط‎مشی ارائه کرده است. بررسی ادبیات تحلیل گفتمان در مطالعات خط‎مشی عمومی نشان می‎دهد، گفتمان حاکم با واردکردن ابژه در بازی درست و نادرست، امور را مسئله‎مند می‎کند. این نگاه به مسئله خط‎مشی نه‎تنها از رویکردهای رقیب تحلیل گفتمان متمایز است، بلکه تفاوت‎های ظریفی با رویکردهای هم‎مسلک تحلیل گفتمان نیز دارد. در پژوهش حاضر، نخست به بررسی جایگاه مسئله در مطالعات خط‎مشی پرداخته شده و سپس با طرح اجمالی مفاهیم تحلیل گفتمان، مسئله‎مندی خط‎مشی از دیدگاه رویکرد گفتمانی مورد تبیین قرار گرفته است. درنهایت نیز با اتخاذ رویکردی انتقادی، گام‎هایی برای فهم مسئله‎مندی خط‎مشی ارائه می‌شود. نتیجه این گام‎ها فهم آنچه به‎عنوان مسئله قلمداد شده، فهم پیش‎فرض‎ها، فهم تبار و دیرینه مسئله، فهم نامسئله‎هایی که طرد شده‎اند و فهم عوامل دخیل در بدیهی انگاشتن مسئله است

کلمات کلیدی

تحلیل گفتمان خط‎مشی عمومی تغییر خط‎مشی مسئله خط‎مشی مسئله‎مندی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1104099,
author = {حسینی, سیدکاظم},
title = {روش فهم مسئله‎مندی در مطالعه خط‎مشی عمومی: مفاهیم و کاربست},
journal = {روش شناسی علوم انسانی},
year = {2023},
volume = {29},
number = {114},
month = {March},
issn = {1608-7070},
pages = {35--51},
numpages = {16},
keywords = {تحلیل گفتمان خط‎مشی عمومی تغییر خط‎مشی مسئله خط‎مشی مسئله‎مندی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T روش فهم مسئله‎مندی در مطالعه خط‎مشی عمومی: مفاهیم و کاربست
%A حسینی, سیدکاظم
%J روش شناسی علوم انسانی
%@ 1608-7070
%D 2023

[Download]