عنوان : ( اثرتنوع پذیری برند بر تقاضا و رفاه مصرفکنندگان محصول پنیر شرکت کاله و پگاه (مطالعه موردی: شهر مشهد) )
نویسندگان: امیر دادرس مقدم , محمد قربانی , علی رضا کرباسی , محمدرضا کهنسال ,چکیده
یکی از اهداف اصلی برندها در بازار، حفظ و توسعه سهم بازار است که تنوع پذیری برند میتواند کمک به سزایی در این امر نماید و تنوع پذیری در شرکتها بایستی با توجه به شناخت از نیازهای مصرفکنندگان و افزایش رفاه اجتماعی صورت بگیرد. در این مطالعه تنوع، قیمت و ارزش ترجیحی برندهای کاله و پگاه محصول پنیر در بازار مشهد با استفاده از دادههای پروژه نوشاد و شرکت صنایع شیر پگاه (شامل 425 فروشگاه مواد غذایی درسال 1393) و با روش سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط در قالب 4 سناریو برآورد شدهاند و سپس تغییرات مازاد مصرف کننده، سود و رفاه اجتماعی به ازای یک واحد افزایش در تنوع هر برند محاسبه شده است. نتایج نشان داد که درسناریوی 1 افزایش قیمت برند کاله نسبت به قیمت برند پگاه باعث کاهش تغییر مازاد مصرف کننده برای سهم برند کاله، افزایش سود فروشگاههای مواد غذایی و کاهش مازاد رفاه اجتماعی میشود. سناریوی دوم نشان داد که کاهش قیمت برند کاله نسبت به قیمت برند پگاه به ترتیب باعث افزایش تغییر مازاد مصرفکننده از محصول پنیر برند کاله،کاهش تغییرات سود برای سهم برند کاله و افزایش رفاه اجتماعی میشود. برای سناریوی سوم تغییر مازاد مصرف کننده به ازای یک واحد افزایش در تنوع برند پگاه، کاهش مییابد. برای حالت سناریوی سوم تغییر سود به ازای یک واحد افزایش در تنوع برند پگاه، افزایش مییابد. در سناریوی چهارم تغییر مازاد مصرف کننده به ازای یک واحد افزایش در تنوع برند پگاه باعث اندکی تغییر در مازاد مصرف کننده از محصول پنیر برند پگاه میشود. تغییر سود در سناریوی چهارم به ازای یک واحد افزایش در تنوع برند پگاه، کاهش مییابد و رفاه اجتماعی را مقدار کمی کاهش میدهد. بر اساس نتایج این مطالعه میتوان پیشنهاد نمود زمانی تنوع پذیری برند کاله رفاه اجتماعی را افزایش میدهد که با یک واحد افزایش در تنوع پذیری برند کاله، قیمت برند کاله نسبت به برند پگاه افزایش نیابد.
کلمات کلیدی
, تنوع محصول برند, تغییرات مازاد مصرف کننده, تغییرات رفاه اجتماعی, سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط.@article{paperid:1061547,
author = {دادرس مقدم, امیر and قربانی, محمد and کرباسی, علی رضا and کهنسال, محمدرضا},
title = {اثرتنوع پذیری برند بر تقاضا و رفاه مصرفکنندگان محصول پنیر شرکت کاله و پگاه (مطالعه موردی: شهر مشهد)},
journal = {اقتصاد کشاورزی و توسعه},
year = {2018},
number = {102},
month = {September},
issn = {1022-4211},
pages = {31--49},
numpages = {18},
keywords = {تنوع محصول برند، تغییرات مازاد مصرف کننده، تغییرات رفاه اجتماعی، سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط.},
}
%0 Journal Article
%T اثرتنوع پذیری برند بر تقاضا و رفاه مصرفکنندگان محصول پنیر شرکت کاله و پگاه (مطالعه موردی: شهر مشهد)
%A دادرس مقدم, امیر
%A قربانی, محمد
%A کرباسی, علی رضا
%A کهنسال, محمدرضا
%J اقتصاد کشاورزی و توسعه
%@ 1022-4211
%D 2018