عنوان : ( مدیریت راهبردی اکوتوریسم در منطقه زشک )
نویسندگان: آزیتا فراشی , محمد سرباز , فاطمه طباطبائی یزدی ,چکیده
اکوتوریسم در کنار معرفی طبیعت و فواید آن به مردم میتواند در توسعه فعالیتهای اقتصادی در منطقه بسیار مفید واقع شود امابهرهبرداری از پتانسیل اکوتوریسم در یک منطقه نیازمند برنامه ریزی و مدیریتی منسجم است. منطقه زشک در منطقه حفاظتشده بینالود دارای پتانسیل بالا برای گسترش اکوتوریسم است که برای بهرهبرداری از این پتانسیلها نیاز به مدیریت راهبردی است. بر این اساس در مطالعه حاضر به ارائه مدیریت راهبردی منطقه زشکبا استفاده از رویکردتجزیه و تحلیلنقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها (SWOT) پرداخته شد. تحلیل SWOT یک ابزار مهم پشتیبان تصمیمگیری است. نتایج مطالعه حاضر را میتوان در دو بخش کمی و کیفی ارائه نمود. بخش کیفی نشان میدهد این منطقه دارای نقاط قوت و فرصتهای بسیاری برای توسعه اکوتوریسم است. بخش کمی این مطالعه همچنین نشان داد که راهبردهای ST به عنوان راهبردهای اصلی برای توسعه اکوتوریسم در منطقه تلقی می گردند. این بدان معناست که مدیریت منطقه میبایست با استفاده از نقاط قوت موجود اثرات ناشی از تهدیدات را کاهش داده و یا آنها را از بین ببرد. اکوﺗﻮرﻳﺴـﻢ، آﻣﻴـﺰهایی از ﻓﺮﺻـﺖﻫـﺎ و ﺗﻬﺪﻳــﺪﻫﺎ ﺑـﺮای ﻃﺒﻴﻌﺖ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. در واﻗـﻊ اﻛﻮﺗﻮرﻳﺴـﻢ در ﭘـﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻬﺪﻳﺪﻫاﺳﺖ. ﻫـﻴﭻﮔﻮﻧـﻪ ﺳـﻮد اﺗﻮﻣﺎﺗﻴﻜﻲ از اﻛﻮﺗﻮرﻳﺴﻢ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﻲﺷﻮد زﻳـﺮا ﻣﻮﻓﻘﻴـﺖ آن در ﮔـﺮو ﺑﺮﻧﺎﻣــﻪرﻳــﺰی و ﻛﻨﺘــﺮل مناسب ﻣﻲﺑﺎﺷـﺪ. منطقه زشک به دلیل توانمندیهای بالایی که در زمینه جذب اکوتوریسم دارد میتواند یکی از الگوهای موفق اکوتوریسم در کشور باشد. لازمه آن تدوین برنامه مدیریتی مناسب و اجرای به موقع آن است.
کلمات کلیدی
, اکوتوریسم, زشک, منطقه حفاظت شده بینالود, SWOT@article{paperid:1069419,
author = {فراشی, آزیتا and محمد سرباز and طباطبائی یزدی, فاطمه},
title = {مدیریت راهبردی اکوتوریسم در منطقه زشک},
journal = {مدیریت محیط زیست},
year = {2015},
volume = {1},
number = {4},
month = {May},
issn = {2476-4590},
pages = {13--21},
numpages = {8},
keywords = {اکوتوریسم، زشک، منطقه حفاظت شده بینالود،SWOT},
}
%0 Journal Article
%T مدیریت راهبردی اکوتوریسم در منطقه زشک
%A فراشی, آزیتا
%A محمد سرباز
%A طباطبائی یزدی, فاطمه
%J مدیریت محیط زیست
%@ 2476-4590
%D 2015