مدیریت برند, دوره (6), شماره (18), سال (2019-8) , صفحات (1-31)

عنوان : ( طراحی مدل توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفه ای ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد )

نویسندگان: مهدی ناظمی , سیدمرتضی عظیم زاده , مهدی طالب پور , ، دی تاد داناوان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده هدف از این پژوهش بهره­گیری از رویکرد نظریه داده بنیاد در جهت طراحی مدل توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفه­ای است. پژوهش حاضر بر اساس اهداف پژوهش، از نوع کاربردی، روش انجام آن توصیفی – پیمایشی و روش جمع‌آوری داده‌ها در آن به‌صورت کتابخانه‌ای – میدانی بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی بود و با به‌کارگیری روش نظریه داده بنیاد انجام گرفت. در پژوهش حاضر، از مصاحبه­های نیمه ساختاریافته به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها استفاده شد. بر اساس یافته‌ها، پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری نظری، درمجموع 77 مفهوم، 15 مقوله و 5 بعد به دست آمد که نشان داد «رفتارهای ورزشکار»، «ویژگی‌های شخصیتی ورزشکار»، «سبک زندگی قابل‌عرضه»، «عملکرد ورزشی» و «عوامل کلان» در ارتباط با توسعه برند شخصی ورزشکاران حرفه‌ای ایران نقش عامل مؤثر را دارند. با مشخص شدن عوامل مؤثر بر برند شخصی ورزشکاران حرفه‌ای، ورزشکاران، مدیران و بازاریابان ورزشی می‌توانند با توجه بیشتر به آن‌ها بازاری از مشتریان و هواداران را خلق و حفظ نمایند و به کسب درآمد پایدار و حفظ شهرت و محبوبیت بپردازند

کلمات کلیدی

برند شخصی ورزشکاران حرفه‌ای نظریه داده بنیاد ایران