عنوان : ( مطالعهی آزمایشگاهی اثر چرخش جت سیال بر پرشهای هیدرولیکی دایروی )
نویسندگان: علی اسدی , مجید ملک جعفریان , علیرضا تیمورتاش ,چکیده
هرگاه یک جت سیال متقارن محوری به صورت عمودی به یک صفحه ی هدف افقی برخورد کند، یک پرش هیدرولیکی شکل میگیرد. مطالعات زیادی در زمینه ی پرشهای هیدرولیکی دایروی انجام شده است. اما تاکنون هیچ گاه اثر پارامتر مهم و کلیدی چرخش جت سیال در پرشهای هیدرولیکی مورد توجه قرار نگرفته است. هدف اصلی در این تحقیق مطالعه ی اثر چرخش جت سیال بر پدیده ی پرش هیدرولیکی دایروی است. نتایج این تحقیق که به کمک روش آزمایشگاهی بدست آمده است، نشان میدهد هر چه قدر سرعت زاویه ای بیشتر شود، میزان افزایش شعاع پرش دایروی یشتر میشود. ترسیم نمودار شعاع بی بعد پرش بر اساس عدد بی بعد چرخش نشان میدهد که دو دسته خطوط قابل شناسایی است. دسته ی اول خطوط سرعت زاویه ا ی ثابت با شیب منفی و دسته ی دوم خطوط دبی ثابت با شیب مثبت است. نتایج نشان داد که افزایش سرعت زاویه ای جت چرخشی نسبت به افزایش دبی سیال اثر کمتری بر افزایش شعاع پرش هیدرولیکی دایروی دارد. همچنین آزمایشات نشان میدهد که پرشهای هیدرولیکی ایجادشده به وسیله ی یک جت چرخشی، با کمی اختلاف از روند نتایج تئوری اصلاح شده ی واتسون پیروی میکند
کلمات کلیدی
, پرش هیدرولیکی دایروی, جت چرخشی, سرعت زاویه ای نازل تئوری اصلاح شده ی واتسون@article{paperid:1090382,
author = {علی اسدی and مجید ملک جعفریان and تیمورتاش, علیرضا},
title = {مطالعهی آزمایشگاهی اثر چرخش جت سیال بر پرشهای هیدرولیکی دایروی},
journal = {مهندسی مکانیک امیرکبیر},
year = {2021},
volume = {53},
number = {7},
month = {September},
issn = {2008-6032},
pages = {1--18},
numpages = {17},
keywords = {پرش هیدرولیکی دایروی،
جت چرخشی، سرعت زاویه ای نازل
تئوری اصلاح شده ی واتسون},
}
%0 Journal Article
%T مطالعهی آزمایشگاهی اثر چرخش جت سیال بر پرشهای هیدرولیکی دایروی
%A علی اسدی
%A مجید ملک جعفریان
%A تیمورتاش, علیرضا
%J مهندسی مکانیک امیرکبیر
%@ 2008-6032
%D 2021