اندیشه مدیریت راهبردی, دوره (16), شماره (2), سال (2022-6) , صفحات (105-130)

عنوان : ( تدوین نظریه طیفی روابط ضمنی رهبران در سازمان‌های عمومی دارای رفتار داوطلبانه نقش نگرش و ادراک رهبران از رابطه، در اثربخشی روابط آنها با پیروان) )

نویسندگان: آذر قاسمی , محمدمهدی فراحی , فریبرز رحیم نیا , علیرضا خوراکیان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

نظریه روابط ضمنی یکی از مباحث روابط بین فردی می­باشد که تاکنون بیشتر در مطالعات روانشناسی به­کار گرفته شده است. این نظریه که به مطالعه روابط نزدیک می­پردازد، دو باور رشد و سرنوشت را ارائه می­دهد که در مطالعات مختلف به نام­های دیگری نیز قابل مشاهده است. هدف این مطالعه توسعه این نظریه در بستر سازمانی و در ارتباط با رهبران سازمان می­باشد. این مطالعه برای رسیدن به این هدف با استفاده از روش تحقیق پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته، به صورت کیفی با 21 نفر از رهبران سازمان­های عمومی دارای رفتار داوطلبانه مصاحبه می­نماید. روش نمونه­گیری به صورت قضاوتی هدفمند می­باشد و جامعه آماری از بین سرپرستانی که دارای حداقل 5 سال سابقه کاری در رهبری تیم­های داوطلبانه دارند، انتخاب گردید. یافته­ها نشان می­دهد، نه تنها باورهای رشد و سرنوشت در نظریه روابط ضمنی که تاکنون در مطالعات روانشناسی به­کار گرفته می­شد، قابلیت استفاده در مطالعات سازمانی را نیز دارد، بلکه با نگاه سازمانی می­توان این نظریه را در یک دیدگاه طیفی با شش باور شامل باور سرنوشت، باور مشروط، باور گشودگی، باور عدم مقاومت، باور قدرشناسی و نهایتاً باور رشد دسته­بندی نمود.

کلمات کلیدی

روابط ضمنی روابط ضمنی رهبران نظریه طیفی روابط ضمنی روابط رهبر و پیرو روابط در سازمان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1094186,
author = {قاسمی, آذر and فراحی, محمدمهدی and رحیم نیا , فریبرز and خوراکیان, علیرضا},
title = {تدوین نظریه طیفی روابط ضمنی رهبران در سازمان‌های عمومی دارای رفتار داوطلبانه نقش نگرش و ادراک رهبران از رابطه، در اثربخشی روابط آنها با پیروان)},
journal = {اندیشه مدیریت راهبردی},
year = {2022},
volume = {16},
number = {2},
month = {June},
issn = {2008-0751},
pages = {105--130},
numpages = {25},
keywords = {روابط ضمنی روابط ضمنی رهبران نظریه طیفی روابط ضمنی روابط رهبر و پیرو روابط در سازمان},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تدوین نظریه طیفی روابط ضمنی رهبران در سازمان‌های عمومی دارای رفتار داوطلبانه نقش نگرش و ادراک رهبران از رابطه، در اثربخشی روابط آنها با پیروان)
%A قاسمی, آذر
%A فراحی, محمدمهدی
%A رحیم نیا , فریبرز
%A خوراکیان, علیرضا
%J اندیشه مدیریت راهبردی
%@ 2008-0751
%D 2022

[Download]